Veel van de huidige F1-coureurs lijken ook volgend jaar op de Formule 1-grid te zullen staan. Dit komt doordat veel coureurs langdurige contracten hebben getekend en dus ook volgend jaar nog altijd over een contract beschikken. Dat geldt echter niet voor alle coureurs en daarnaast kan een nieuwe sponsor zomaar voor een verrassing gaan zorgen op de grid van 2024.
Red Bull
Ondanks dat Daniel Ricciardo veelvuldig wordt genoemd bij Red Bull Racing lijkt het er niet op dat Christian Horner en Helmut Marko daadwerkelijk Sergio Perez eruit zullen gooien en Ricciardo promotie laten maken. De Australiër zal zich eerst op de lange termijn moeten bewijzen bij AlphaTauri en dan nog de prestaties af moeten wachten van Perez. De Mexicaan staat weliswaar op een grote puntenachterstand van Max Verstappen in de strijd om de wereldtitel, maar nog altijd zien we Perez terug op de tweede plaats. Daarnaast is het merk Red Bull dankzij Perez nog groter geworden in Mexico en Zuid-Amerika, dus er zijn weinig redenen om Perez vroegtijdig weg te sturen. Mocht het wel gebeuren, zou Ricciardo waarschijnlijk wel de eerste optie zijn van Horner. Verwachting RN365 in 2024: Verstappen & Perez als Red Bull-coureurs.
Mercedes
Lewis Hamilton gaf in Hongarije aan dat hij eindelijk weer zijn niveau had aangetikt, en dat na anderhalf jaar waarin het voor de Brit niet wilde lukken! De zevenvoudig wereldkampioen lijkt dus nog lang niet klaar te zijn en is in onderhandeling met Mercedes over een nieuw contract. De lengte van zijn nieuwe contract is nog onduidelijk, maar de krabbel onder een nieuwe verbintenis zou volgens Lewis en Toto Wolff slechts een formaliteit zijn. Tekent Hamilton voor één of twee jaar en komt er nog een optioneel jaar bij? Mocht hij voor slechts één jaar bijtekenen, dan zou er misschien nog een mogelijkheid kunnen ontstaan bij Ferrari. Natuurlijk lijkt het een onwaarschijnlijk scenario te zijn, aangezien Hamilton daarbij ook zijn eventuele ambassadeurschap na zijn carrière bij Mercedes zou verliezen. Toch blijven geruchten op de paddock de ronde doen dat Hamilton alsnog de overstap naar Scuderia zou kunnen maken. Een fantasie of realiteit, in 2025 zullen we meer weten! Wat betreft George Russell lijkt er niks aan de hand te zijn. De afgelopen races schrok Russell misschien wat van de 'terugkeer' van Hamilton, maar in 2024 zal Russell zeker zijn terug te zien in de Mercedes-bolide. Verwachting RN365 in 2024: Hamilton & Russell als Mercedes-coureurs.
Aston Martin
Fernando Alonso liet net voor de zomerstop nogmaals weten blij te zijn met zijn keuze voor Aston Martin en lijkt dus ook volgend jaar weer van de partij te zijn. Ondanks zijn leeftijd (42 jaar), komt Alonso over als een jong talent dat nog lang niet klaar is met de Formule 1. Naast hem op de grid zien we Lance Stroll terug in 2024. De Canadees maakt een wisselvallig jaar mee en lijkt veel te leren van de tweevoudig wereldkampioen. Ook bij Aston Martin lijken we pas na 2024 of misschien zelfs pas na 2025 pas wat wijzigingen te zien. De kans dat Honda doorgaat met Alonso in 2026 lijkt zeer minimaal te zijn, ondanks dat de Japanners dit officieel ontkennen. Bovendien zou Alonso met zijn, dan 45 lentes, wel met alle natuurwetten spotten als hij nog steeds op het hoogste niveau weet te presteren. De grootste verandering voor het team de komende jaren is dat men stap voor stap de nieuwe fabriek die ze aan het bouwen zijn in gebruik neemt. Deze is bijna klaar en meerdere afdelingen zijn inmiddels al aan de slag in de nieuwe fabriek. Dit lijkt een teken te zijn dat eigenaar Lawrence Stroll nog altijd door wil met het team, al kan een sterke zakenman als Stroll altijd een andere keuze maken en wellicht het team voor een mooie prijs verkopen. Zo zou er voor AlphaTauri al eens meer dan een miljard zijn geboden en met een splinternieuwe fabriek zal het Aston Martin-team op dit moment absoluut nog meer waard zijn. Verwachting RN365 in 2024: Alonso & Stroll als Aston Martin-coureurs.
Ferrari
Ondanks dat er soms wat spanningen lijken te zijn tussen Charles Leclerc en Carlos Sainz, lijkt het er niet op dat een van de coureurs vroegtijdig de Scuderia zal verlaten, laat staan dat ze gedwongen worden om de deur vroegtijdig achter zich te sluiten. Wel is het interessant om te zien wat er na 2024 gebeurt. Zo wordt niet alleen Sainz maar ook Leclerc zo nu en dan aan andere teams gelinkt. Op de paddock hoorden we onder andere al de namen van Mercedes en Aston Martin voorbij komen. Toch lijkt de liefde tussen 'Prins' Leclerc en Ferrari er niet minder op te zijn geworden, en dus lijkt de kans groot dat Leclerc ook na 2024 nog voor Ferrari zal rijden. Waarschijnlijk zullen Leclerc en zijn manager Nicholas Todt inzetten op een langdurig contract. Bij Sainz staat het er wat anders voor. De Spanjaard lijkt af en toe benadeeld te worden door Ferrari, aangezien de Italianen Leclerc als kopman lijken te beschouwen. Geen ideale situatie voor Sainz en dus lijkt hij al wat verder te kijken. Gezien zijn ervaring lijkt Sainz de ideale kandidaat te zijn om in 2025 bij Sauber te gaan rijden. Dat team gaat in 2026 door het leven als Audi en daar kan Sainz weer samenwerken met Andreas Seidl, met wie hij voorheen ook bij McLaren samenwerkte. Sainz kan gezien worden als de ervaren leider die het team bij de hand kan nemen, om de overgang van Sauber naar Audi zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ook andere teams zullen geïnteresseerd zijn in Sainz, die bekend staat als een constante coureur en duidelijke feedback kan geven. Verwachting RN365 in 2024: Leclerc & Sainz als Ferrari-coureurs.
McLaren
In het begin van het seizoen ging het niet veel over de coureurs bij McLaren, maar wel over de slechte prestaties van het team. Tijdens de zomerbreak wordt het team daarentegen de hemel in geprezen en worden de coureurs gezien als de toekomst van de Formule 1. Niet geheel onterecht, overigens. Lando Norris en Oscar Piastri zijn allebei jong, snel en gedreven. De coureurs kunnen elkaar naar een hoger niveau tillen en dat zal het team nog verder naar voren helpen. In 2024 zullen beide coureurs dan ook voor McLaren op de grid staan. Vooral de fans zijn de grote winnaars, want ongetwijfeld zullen de getalenteerde coureurs met elkaar gaan duelleren. Verwachting RN365 in 2024: Norris & Piastri als McLaren-coureurs.
Alpine
Een apart en onwaarschijnlijk gerucht deed in België op de paddock de ronde. Esteban Ocon zou naar Ferrari vertrekken, iets dat volgens ons niet zal gebeuren. De coureurs bij Ferrari liggen zoals hierboven geschreven vast voor volgend jaar en Ocon voelt zich thuis bij Alpine. Dat laatste geldt ook voor teamgenoot Pierre Gasly. Beide coureurs hopen in het tweede gedeelte van het seizoen vaker voor top 5- en top 10-plaatsen te kunnen strijden. Voor hen is het tevens belangrijk dat de andere F1-teams het toestaan dat Alpine het een en ander mag veranderen aan de huidige (onderpresterende) motor. Daardoor zou men enkele tienden van een seconde per ronde moeten winnen en dat kan in het gevecht achter Red Bull de nodige plaatsen winst opleveren! Daarna zal Alpine de lijn door moeten zetten richting 2024, want anders zullen de twee gerespecteerde Franse coureurs ongetwijfeld ongeduldig worden. Ook moet Alpine nog op zoek naar een nieuwe teambaas. Mattia Binotto wordt genoemd, maar lijkt nog geen topkandidaat te zijn. Het is sowieso nog niet zeker of Binotto wil terugkeren in de Formule 1 en zo ja, waar hij zijn terugkeer wil of kan maken. De zeer ervaren en geroemde technicus zou ook een interessante optie kunnen zijn voor F1 zelf, bijvoorbeeld als rechterhand van Stefano Domenicali. Wie weet houdt het Franse team wel het vertrouwen in interim teambaas Bruno Famin en zal hij ook in 2024 aan het roer staan. Verwachting RN365 in 2024: Ocon & Gasly als Alpine-coureurs.
Williams
Op het eerste oog lijkt alles ontspannen te zijn bij Williams. Men bouwt onder leiding van James Vowles rustig aan de toekomst en haalde bijvoorbeeld al Patrick Fry binnen. Eerder meldde RacingNews365 dat men ook Nick Chester binnen zal halen . Kopman Alexander Albon blijft in ieder geval in 2024 racen voor het ooit zo succesvolle team en zal na volgend jaar ongetwijfeld kijken waar hij naartoe kan. Meerdere keren heeft Albon aangeven bij Williams te willen blijven, omdat hij het team verder kan brengen, maar blijft de Thai standvastig als een team zoals Ferrari zich zou melden? Teamgenoot Logan Sargeant lijkt ook safe te zijn, aangezien Williams tevreden lijkt te zijn over de ontwikkeling van de Amerikaan. In het tweede gedeelte van het seizoen zal Sargeant echter wel het gat met Albon wat kleiner moeten zien te maken. Geen eenvoudige opgave en juist daarom zullen meerdere coureurs hun cv naar Williams sturen. Felipe Drugovich, Jack Doohan en Frederik Vesti zijn coureurs die ook bij Williams worden genoemd. Doohan zal zijn laatste races in de Formule 2 dan ook aan de bak moeten, want alleen dan zal Williams daadwerkelijk interesse hebben om met een nieuwe rookie in zee te gaan. Datzelfde geldt voor Vesti, al heeft hij ook de support van Mercedes en laat dat nu net de motorleverancier van Williams zijn. Wat in zijn voordeel speelt, is de Amerikaanse paspoort van Sargeant, want juist in die markt hoopt de Formule 1 nog meer stappen te zetten. Daarnaast lijkt Sargeant ook een goed sponsorpakket mee te nemen naar Williams en dus ook financieel zijn bijdrage te leveren aan het team. Op de paddock doen geruchten de ronde dat Sargeant zelfs meer geld meebrengt dan Nicholas Latifi deed. Toch is het niet duidelijk om hoeveel geld het gaat, doordat de genoemde bedragen van bronnen op de paddock te ver uiteen lopen. Ook is het geld voor Williams minder nodig, aangezien het team op dit moment zevende staat in de strijd om het wereldkampioenschap. Dat betekent dat men dit jaar relatief veel prijzengeld zal binnenhalen, wat het team minder afhankelijk zou moeten maken van het geld dat sponsoren meebrengen. Tegelijkertijd loopt er wel een rechtszaak met een schadeclaim van 100 miljoen dollar tegen Williams. De zaak is aangespannen door de voormalig Marketing Executive van het team, Claudia Schwarz. Dat zou kunnen zorgen voor een financiële tik. Verwachting RN365 in 2024: Albon & Sargeant als Williams-coureurs.
Haas
Nico Hulkenberg bevalt zeer goed bij de Amerikaanse renstal en het is een kwestie van tijd voordat zijn naam bevestigd zal worden voor 2024. Haas krijgt er met Alfa Romeo nog een mooie sponsor bij en juist die sponsor zou voor een verandering kunnen zorgen. Kevin Magnussen lijkt namelijk niet zeker te zijn van een zitje in 2024 en misschien is het daardoor voor Alfa Romeo een ideale kans om Antonio Giovinazzi terug te brengen in de Formule 1. De Italiaan heeft inmiddels de 24 uur van Le Mans op zijn naam geschreven, maar lijkt nog altijd geïnteresseerd te zijn in terugkeer in de Formule 1. Ondanks dat de Italiaan lijkt te zijn afgeschreven voor een terugkeer in de F1, maakte hij vorig jaar nog altijd kans op een zitje. Tijdens de GP in Austin in 2022 kreeg Giovinazzi namelijk de kans om zich te bewijzen in de eerste vrije training, maar daar crashte hij. Volgens bronnen op de paddock zorgde dat incident ervoor dat Giovinazzi niet het zitje van Mick Schumacher over kon nemen. Wie weet kan de inmiddels 29-jarige coureur voor een verrassende comeback zorgen. Een andere naam die veelvuldig voorbij komt is Theo Pourchaire. Hij is derde coureur bij Sauber en daar vinden we op dit moment nog altijd de Alfa Romeo-sponsoring terug. De Italiaanse sponsor weet dus wat men aan de Fransman heeft en daardoor zou men kunnen pushen om het talent een kans te geven, al weten we ook dat Guenther Steiner na Nikita Mazepin en Mick Schumacher niet meer op jonge talenten zit te wachten. Wie weet kan de manager van Pourchaire, Fred Vasseur, de teambaas van Haas nog op andere gedachten brengen. De Fransman staat momenteel aan de leiding van het F2-kampioenschap. Mocht hij de titel winnen, lijkt een overstap naar de F1 dan ook een logisch vervolg te zijn. Verwachting RN365 in 2024: Hulkenberg & Pourchaire/Giovinazzi/Doohan/Drugovic als Haas-coureurs.
Sauber/Alfa Romeo
Bij Sauber/Alfa Romeo zien we een concrete kans op een mogelijke wisseling. Valtteri Bottas lijkt ondanks zijn wisselvallige prestaties dit seizoen zeker te zijn van zijn zitje in 2024, aangezien hij een langdurig contract op zak heeft. Voor teamgenoot Guanyu Zhou ziet het er minder rooskleurig uit bij het Zwitserse team. De Chinees presteert naar behoren en was ook al een aantal keren sneller dan zijn teamgenoot. Toch heeft hij nog altijd geen nieuw contract getekend en lijkt de Chinese markt nog altijd geen 'F1-boom' mee te maken zoals in Amerika dankzij Netflix wel plaatsvond. De streamingsdienst is in China niet te zien. Daarom zijn er een aantal coureurs die azen op het zitje van Zhou. Wat te denken van Felipe Drugovic, Jack Doohan, Frederik Vesti of Theo Pourchaire? Allemaal lijken ze nog niet over de beste papieren te beschikken om te tekenen bij Sauber, maar het is duidelijk dat de genoemde coureurs voelen dat er bij Sauber wat te halen valt. Pourchaire lijkt van hen op papier de meest voor de hand liggende keuze, aangezien hij een junior is van Sauber. Voor Zhou is het te hopen dat het team hem snel duidelijkheid zal geven, zodat hij eventueel verder kan kijken. Verwachting RN365 in 2024: Bottas & Zhou/Drugovic/Doohan/Vesti/Pourchaire als Alfa Romeo-coureurs.
AlphaTauri
Na het vertrek van Nyck de Vries bij AlphaTauri lijkt het erop dat zowel Yuki Tsunoda als Daniel Ricciardo ook volgend jaar voor het in Italië gevestigde team zullen rijden. Ja, Ricciardo is slechts voor een half jaar uitgeleend door Red Bull, maar tegelijkertijd zijn er enkele bronnen van RN365 die aangeven dat Ricciardo ook volgend jaar zal rijden voor AlphaTauri. Mocht Perez echter tegenvallen of er zou iets tegen zitten, lijkt de Australiër de ideale kandidaat te zijn om het zitje van de Mexicaan over te nemen. Voorlopig lijkt het er echter niet op dat we Ricciardo snel terug zullen zien bij zijn oude team. Na 2023 is het interessant om te zien welke weg het B-team van Red Bull in zal slaan. Men lijkt namelijk wat af te willen van het B-team/opleidingsteam-gehalte, doordat men zal racen onder een nieuwe sponsor/teamnaam. Ongetwijfeld zal Laurent Mekies, de nieuwe teambaas van het team, al bezig zijn met het analyseren van de transfermarkt. Wie weet lukt het hem om een Amerikaans talent te vinden, wat met de komst van Ford in 2026 een boost kan geven aan de Amerikaanse markt. Mocht Hugo Boss daadwerkelijk de titelsponsor worden van het team, kan er echter het een en ander veranderen. De rol van Honda lijkt dan al snel een stuk minder groot te worden en kan dat gevolgen hebben voor Tsunoda? Heeft Hugo Boss mogelijk een andere coureur op het oog? De door RacingNews365 aangekondigde sponsoring van het Duitse kledingmerk zou voor opschudding kunnen zorgen bij het tweede Red Bull-team. Kijkend naar de Red Bull-junioren lijkt Liam Lawson op dit moment de enige serieuze optie te zijn voor promotie naar de Formule 1. Of het zo ver komt in 2024, is echter nog maar zeer de vraag. Verwachting RN365 in 2024: Tsunoda & Ricciardo als AlphaTauri-coureurs, na officiële aankondiging Hugo Boss mogelijk veranderingen.
Meest gelezen