Sebastian Vettel was afgelopen vrijdag de eerste die de nieuwe vorm van cockpitbescherming mocht proberen. De Duitser was er niet erg tevreden over, het 'shield' zorgde ervoor dat zijn zicht werd belemmerd en hij werd er duizelig van, zo meldde hij na afloop. En juist dat was één van de grote pijnpunten van de cockpitbescherming, die in 2018 zijn intrede moet gaan maken als het aan de FIA ligt. Nu het 'shield' één keer (onsuccesvol) getest is, lijkt de kans dat het instrument in 2018 al wordt geïntroduceerd te krimpen. Mocht het 'shield' definitief door de mand vallen, dan zou de FIA zelfs terug willen grijpen op het originele ontwerp, de 'Halo'. Deze vorm van cockpitbescherming ligt echter ook onder vuur. Kritiek is er op het uiterlijk van het ontwerp, maar ook de functionaliteit staat ter discussie. Door de 'open' constructie kunnen er nog makkelijk brokstukken de cockpit in vliegen, wat de cockpitbescherming juist zou moeten voorkomen.
Naast de cockpitbescherming, een 'hot item' op de lijst, staan ook de tijdschema's en de bandencompounds op het programma. Andere punten die nog steeds tot discussie leiden zijn de haaienvin en het verbranden van olie als brandstof. Ook deze 'hot items' zullen de revue passeren aanstaande woensdag. Verder wordt het recente live-evenement van de Formule 1, de F1-demo in Londen, besproken. Coureurs, fans en teams waren laaiend enthousiast over de live-demo door de straten van Londen, al was er één coureur die geen trek had in het evenement. De afwezigheid van coureurs tijdens evenementen van de Formule 1 zal dan ook worden besproken. De F1 Strategy Group heeft komende woensdag dus een drukke dag, waarbij er veel te bespreken valt. De uitkomsten van de vergadering zullen, zodra ze naar buiten worden gebracht, uiteraard te vinden zijn op deze website.
Meest gelezen