'Paydrivers'. Het wordt een beetje in 'vies' woord gevonden in de wereld van de Formule 1. Coureurs die betalen voor een zitje, in plaats van dat ze dat stoeltje hebben verdiend op basis van hun prestaties. Het goede nieuws volgens de teambazen? Paydrivers bestaan niet meer, er is geen noodzaak mee toe. "Paydrivers zijn zelden de snelste coureurs. De FIA heeft dat met invoering van het superlicentiesysteem een halt toegeroepen. Dat betekent dat iemand alleen kan debuteren als hij succesvol is geweest in bijvoorbeeld de Formule 2 of Formule 3", aldus AlphaTauri-teambaas Franz Tost ten overstaan van onder andere RacingNews365. "Natuurlijk kan het wel zo zijn dat iemand die succesvol is sponsors werft en die met zich meeneemt. Dat is het mooiste wat kan gebeuren voor een team en dat is natuurlijk ook altijd welkom."
Tost krijgt bijval van collega-teambaas Guenthe Steiner (Haas F1). "Hij heeft 100% gelijk en daar komt nog eens bij dat je vroeger enkele teams had met een wankele financiële situatie. Nu staan er tien gezonde teams op de grid, waardoor niemand afhankelijk is van paydrivers." "Maar zoals Franz al zei, het is ideaal als hij niet alleen die superlicentiepunten heeft omdat hij nu eenmaal goed is, die sponsor is ook welkom", vervolgt Steiner, die nóg een verandering opmerkt: "We zitten in een overgangsperiode. Als je niet goed genoeg bent, werkt het ook gewoon niet. Dat wil het team niet, want het constructeurskampioenschap (en het prijzengeld, red.) is zó belangrijk geworden, belangrijker dan een beetje extra geld." Als laatste is ook Williams-teambaas James Vowles het roerend met zijn collega's eens: "Het gaat op de baan onderling, ook tussen onze drie teams, om milliseconden. Dus dan wil je coureurs in je auto's hebben zitten die optimaal presteren. Die miljoenen moeten komen van de stappen die je in het kampioenschap zet en dat is een positieve ontwikkeling."
Meest gelezen