Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-teams blij met vooruitgang 2021-plannen: "Beetje tempo echter niet verkeerd"

Veel tijd om uit te rusten tussen de Grands Prix van Australië en Bahrein hadden de Formule 1-teambazen niet: afgelopen dinsdag werd er in de Britse hoofdstad Londen vergaderd over de toekomst van de sport. De vergadering lijkt zijn vruchten af te hebben geworpen, want menig teambaas is te spreken over de vooruitgang.

In Bahrein wordt duidelijk wat de FIA allemaal van plan is met ingang van het seizoen 2021. Om de kosten te drukken, worden meerdere onderdelen gestandaardiseerd. Onder meer het DRS-systeem, de halo, de remklauwen en zelfs de wheelguns worden eenheidsworst. Mercedes-baas Toto Wolff sprak vooral in politiek correcte termen, maar kon een kwinkslag niet laten. "Het is wat dat betreft business as usual, we zijn druk in gesprek voor de reglementen die per 2021 in moeten gaan. Denk aan de verdeling van het prijzengeld, de technische reglementen en mogelijke kostenbesparing. Ik moet zeggen dat de meeting in Londen erg productief was. Nu hebben we allemaal veel informatie op onze bordjes liggen die we eerst even moeten verteren, om daarna met feedback te komen." "Er zijn zeker stappen voorwaarts gezet", spreekt Toro Rosso-teambaas Franz Tost, "op zowel het sportieve als het reglementaire gebied. Ik hoop dat die ideëen door worden gedrukt. Ook op commercieel gebied zijn er een aantal interessante ontwikkelingen. Volgens mij varen we met zijn allen in de juiste koers, maar de tijd begint nu wel een beetje te dringen." De nieuwe F1-'wetgeving' moet zoals gezegd per 2021 ingaan en om compleet nieuwe wagens te ontwikkelen, hebben de teams tijd nodig. De eerste stappen richting het bouwen van de 2020-wagens begint immers nu al. Haas-teambaas Guenther Steiner echoët daarom de woorden van collega Tost. "Ik ben het volkomen met Franz eens wat betreft de tijdsdruk. Liever vandaag nog dan morgen, dat de handtekeningen onder de overeenkomst staan. Er is zeker vooruitgang geboekt", spreekt de Italiaan. Desgevraagd door Sky Sports liet Wolff weten dat Mattia Binotto, de nieuwe teambaas van Ferrari, een welkome toevoeging aan de onderhandelingstafel is. Of het beter, of juist minder goed is om hem aan tafel te hebben dan Ferrari's voormalige teamchef Maurizio Arrivabene, wilde Wolff niet zeggen. "Het zijn twee verschillende personen! Mattia is een ingenieur, Maurizio een marketeer." Ook Wolff benadrukte ten slotte dat de tijd een belangrijke factor speelt. "Juni zou een mooie streeftijd zijn. Soms lijkt het wel een beetje op de Brexit-onderhandelingen", knipoogt Wolff naar de politieke strubbelingen in het Verenigd Koninkrijk, "maar wij komen er waarschijnlijk wel uit."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"