Het proberen om zo hard mogelijk te rijden tijdens wintertests is een beproefde methode voor de meestal kleinere teams om op de valreep nog wat nieuwe sponsoren binnen te hengelen voor aanvang van het nieuwe seizoen. Voor een team als Arrows aan het begin van het vorige decennium bijvoorbeeld een noodzakelijk kwaad.
Zo kon het zijn dat in 2000 Arrows-coureurs Pedro de la Rosa en Jos Verstappen de eerste en derde tijd noteerden tijdens de wintertest op het circuit waar vandaag de dag nog altijd getest wordt, het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Spaanse teamgenoot van Verstappen verbrak zelfs het onofficiële baanrecord! Direct om heen heen stonden de jongens van Sauber, Mika Salo en Pedro Diniz, terwijl McLaren, toen nog een écht topteam, de plaatsen zeven en acht bezette. De Britse renstal gaf meer dan een volle seconde toe. Hoewel de Arrows A21 van dat jaar lang niet zo'n gedrocht was als de auto van '99, was het ook geen racewinnaar zoals de testtijden deden vermoeden. Maar goed, P1 en P3 ziet er naar de buitenwereld goed uit en wellicht dat een overijverige sponsor met wat extra flappen erin zou trappen. Uiteindelijk kwam 'Jos the Boss' tot een vierde plaats als beste resultaat, na een massale startcrash op Monza waarbij de halve top 10 werd geëlimineerd. Zeven punten wisten De la Rosa en Verstappen bij elkaar te rijden. En het 'trage' McLaren dan? Dat won zeven races, scoorde 152 punten en werd tweede in het wereldkampioenschap.
Een jaar later is het Prost GP dat eenzelfde kunstje probeert te flikken. Het team is op sterven na dood, maar 'opeens' staat het team er begin 2001. Jean Alesi topt de tijdenlijsten in de schrikbarend sponsorloze AP04, hetgeen de noodzaak voor een kapitaalinjectie, hoe bescheiden ook, pijnlijk onderstreept. In Melbourne, bij de start van het GP-seizoen, komt Jean Alesi drie seconden tekort op de poleposition-tijd van Michael Schumacher. Prost was nog gewoon het Prost zoals we dat kenden. Na 2001 zou het team worden opgeheven. Teams zoals Arrows en Prost hebben we tegenwoordig eigenlijk niet meer. Je beter voor doen dan je bent werkt anno 2019 ook niet meer zoals ze toen hoopten dat het zou werken. Natuurlijk staat een team als Toro Rosso er verrassend goed voor na die eerste testweek, maar een blik op de data leert ons dat ze op de allerzachtste banden reden. Een goede tijd is echter goed voor het moraal, ook al is het wat gekunsteld. Toro Rosso staat er nu goed op, Honda staat er goed op, maar iedereen weet het: testtijden zeggen niks. In 2000 niet en in 2019 nog steeds niet.
Meest gelezen