Het grootste nieuws van de winter was misschien wel dat de FIA strenger gaat toezien op flexibele vleugels. Vanaf de start van het seizoen in Australië veranderen de tests rond achtervleugels, terwijl de FIA vanaf de Grand Prix van Spanje hetzelfde doet met de voorvleugels. Dat de zogenaamde technical directive voor voorvleugels pas in Spanje wordt toegepast, komt mede door de Formule 1-teams. Oorspronkelijk stond het eerder ingepland, onthult Williams-teambaas James Vowles.
"Allereerst helpt deze informatie misschien", begint Vowles tegenover onder meer RacingNews365 aan zijn verhaal. "Oorspronkelijk zouden ze het, uit mijn hoofd, bij de zevende race aanpassen. Wij hebben toen aangegeven dat de Grand Prix van Monaco ertussen zit, waardoor het voor teams moeilijk is om de juiste voorraad aan voorvleugels mee te brengen. Dus we hebben het terugverwezen tot na Monaco."
Vowles stelt dat Williams niet per se wordt geraakt door de wijziging. "Onze voorvleugel was al in productie toen de regels werden aangepast. Als resultaat zul je zien dat teams verder zijn op dat gebied, al doet iedereen wat ze kunnen. Ik denk niet dat we de marktleider zijn qua vleugels. Echter wil ik wel zeggen dat de regelwijziging mij niet echt hoofdbrekens of problemen oplevert. Het heeft waarschijnlijk meer invloed op andere teams."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!