Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

'F1 voert opvallende wijziging door voor meer spektakel'

De FIA is van plan om de snelheidslimiet in de pitstraat te verhogen tijdens bepaalde Formule 1 Grands Prix. Het idee erachter is om de kans op pitstops te vergroten en om zo het spektakel op de baan te vergroten.

Pit lane
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA zou van plan zijn om de maximumsnelheid in de pitlane bij bepaalde Grands Prix te verhogen, in een poging om het racen in de Formule 1 te verbeteren. Verschillende media, waaronder The Race en The Times, melden dat. Dat zou het aantrekkelijker kunnen maken voor de teams om meerdere pitstops te maken, waardoor ook de strategische dynamiek van races wordt veranderd.

Er is echter nog geen definitieve beslissing genomen tijdens welke races er daadwerkelijk een snelheidsverhoging wordt ingevoerd. De snelheidslimiet in de pitstraten in Australië, Monaco, Zandvoort en Singapore ligt op dit moment op 60 kilometer per uur in plaats van de gebruikelijke 80 kilometer per uur. Op die circuits kan de norm dus worden verhoogd. Omdat de FIA alleen zou voorstellen om de snelheidslimieten voor de circuits met een lagere norm te verhogen, is er geen aanpassing van de reglementen nodig. Motorsport meldt echter dat de FIA dit jaar wel wil ingrijpen tijdens de races in Zandvoort en Singapore en dat het de snelheid daar dus wil verhogen, al zijn er nog wel 'kleine aanpassingen' aan de pitstraten nodig. 

Bovendien zou de FIA bezig zijn met een evaluatie van de situatie en wat de voor- en nadelen van een dergelijke wijziging kunnen zijn. Naar verluidt heeft het de FIA de F1-teams geraadpleegd over het idee. Het probleem is dat veel races op de kalender een veilige eenstopper zijn, waardoor de tactische opties beperkt zijn en er saaie optochten ontstaan op circuits waar je moeilijk kunt inhalen, zoals in Monaco. Om dat probleem tegen te gaan, wordt de Grand Prix van Monaco dit jaar voor het eerst een race met twee verplichte pitstops. Daarnaast zou bandenleverancier Pirelli ervoor kunnen kiezen om zachtere compounds mee te nemen, om zo het aantal pitstops te verhogen. 

Aan de vooravond van de Grand Prix van Miami werd Ferrari-coureur Charles Leclerc gevraagd naar zijn mening over het onderwerp. "Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het is zeker niet iets voor alle races", vertelt Leclerc aan de media, waaronder RacingNews365. "Ik denk niet dat het verstandig is voor alle races." 

"Ik had het gevoel dat het op sommige circuits zou kunnen werken, maar om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit over nagedacht om dit te doen. Ik moet me nog een beetje verdiepen in de details en de gevolgen van al deze dingen. Maar als eerste gedachte, om het waarschijnlijk bij sommige races te doen, kan het zinvol zijn."

Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
LIVE Fenomenale pole Antonelli, Verstappen buiten top drie