Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-wereld rouwt om dood van invloedrijke sponsormagnaat

De naam John Hogan zal bij niet veel Formule 1-fans een belletje doen rinkelen, maar de man was achter de schermen lang een drijvende kracht achter het succes van vele teams en coureurs. Hij overleed op zondag op 76-jarige leeftijd aan de gevolgen van het coronavirus.

Toen John Hogan in de jaren '70 voor het eerst in aanraking kwam met de Formule 1 was de sport nog niet zo'n commerciële machine als nu het geval is. In de jaren '60 had de marketinggoeroe namen als James Hunt al met kleine sponsorbedragen op weg naar de koningsklasse van de autosport geholpen en toen hij in 1973 bij tabaksproducent Philip Morris terecht kwam raakte hij helemaal verzeild in de Formule 1. In 1974 zorgde de Australiër ervoor dat Marlboro (het bekendste merk van Philip Morris) in zee ging met McLaren, waarna de twee partijen samen de titels aan elkaar regen. Emerson Fittipaldi werd in 1974 wereldkampioen en in 1976 haalde hij oude vriend James Hunt naar McLaren, waarna de Brit meteen de wereldtitel won na een prachtgevecht met Niki Lauda. Overigens werd ook de Oostenrijker meerdere keren vooruit werd geholpen door de de sponsorcenten die hij kreeg van Hogie voor het dragen van de Marlboro-naam op zijn raceoutfit. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

In de jaren '80 en '90 speelde Hogie, die in de paddock bij nagenoeg iedereen geliefd was, een belangrijke rol in de successen van McLaren, waar Alain Prost en Ayrton Senna vele titels wonnen. Vervolgens zag hij namens Philip Morris toe hoe er een samenwerking aan werd gegaan met Ferrari aan het einde van de jaren '90. Al snel werden ook daar de titels aaneengeregen met Marlboro als hoofdsponsor. Hogie wist altijd waar en wanneer hij het meeste uit de sponsoractiviteiten kon halen. Halverwege de succesreeks van Schumacher bij Ferrari keerde hij de sport na een korte periode bij Jaguar de rug toe, maar vergeten werd de sponsorgoeroe, die namens Marlboro vele coureurs en teams gedurende zijn loopbaan steunde, niet. Regelmatig verscheen hij in de paddock van Ferrari en McLaren. Hij overleed op 3 januari 2021 op 76-jarige leeftijd in Zwitserland.

1345847399391125504

Very sad indeed. Great character, wise adviser, and trusted friend. I was first introduced to John back in 1983 by James Hunt. He was a generous and influential man in the world of motorsport. RIP Hogey. https://t.co/CLGkaYCNui — Martin Brundle (@MBrundleF1) January 3, 2021

1346028558020464640

I wouldn’t be where I am today without John Hogan and there are many in the sport who would say the same. Respected by everyone, he taught and advised me wisely. My deepest sympathies to Annie, Ally and Andrew. RIP Hogie pic.twitter.com/d7AciF3MsM — Zak Brown (@ZBrownCEO) January 4, 2021

1345842849426923522

We are all saddened to hear that the incredible John Hogan has passed away. He was a brilliant man who left an indelible mark on the sport. Our thoughts are with all his family and friends. — F1 Media (@F1Media) January 3, 2021

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden