De Formule 2 en de Formule 3 gaan vanaf dit weekend rijden met brandstof die voor 55% klimaatneutraal is. Vergelijk dat met de Formule 1 waar dit jaar nog met E10 brandstof gereden wordt (10% klimaatneutraal). Het introduceren van deze brandstof is een belangrijke stap op weg naar het ultieme doel om per 2026 met volledig klimaatneutrale brandstoffen te rijden (ook in de Formule 1) en om de Formule 1 als sport vanaf 2030 geheel klimaatneutraal in te kunnen richten. Het is niet voor het eerst in recente jaren dat de juniorklassen als een experimenteel platform dienen. In 2020 introduceerde de Formule 2 de 18-inch wielen eerder dan de Formule 1. De F1 zou volgens oorspronkelijke plannen een jaar later volgen, maar door het uitstellen van de nieuwe regels tot 2022 vanwege Covid19 liep dat plan een jaar vertraging op. De afgelopen maand hebben de Formule 2- en Formule 3-coureur meer dan 8000 ronden gereden met de nieuwe brandstof in de tank. Op het circuit volgt dit weekend dus voor beide klassen de competitieve vuurdoop. Nederland is in de Formule 2 vertegenwoordigd door Richard Verschoor (Van Amersfoort Racing), terwijl in de Formule 3 geen Nederlandse coureurs actief zijn.
Meest gelezen