De meest recente pitstops van Stake F1 moeten voor een déjà vu-moment hebben gezorgd bij Valtteri Bottas. Tijdens de Grand Prix van Monaco in 2021 kreeg Mercedes het wiel niet van de W12 van de Fin, wat resulteerde in een record van 'de langste pitstop ooit'. Bottas viel uit, de auto moest worden teruggebracht naar de fabriek en het duurde maar liefst 43 uur voordat het team het wiel van de auto af kreeg.
Zó dramatisch waren de afgelopen pitstops van het team van Stake F1 dan weer ook niet, maar er ging toch een hoop mis de afgelopen drie races. In Bahrein had het team een gemiddelde pitstoptijd van 15,635 seconden, in Saoedi-Arabië 12,490 seconden en in Australië 14,603 seconden. In verhouding: een gemiddelde (goed uitgevoerde!) pitstop duurt normaal ongeveer 2,5 seconde.
Het probleem
Hoe komt het dat de pitstops zo lang duren bij het team van Bottas en Guanyu Zhou? Racing Director bij Stake F1, Xevi Pujolar, legt het uit: "Vanaf de eerste race hadden we al wat problemen ontdekt omtrent de pitstop. Iets met cross thread, een probleem dat we niet gevonden hebben tijdens de vrije trainingen en zelfs niet in de winter. Maar zodra we de race ingaan, wordt de situatie meer kritiek", legt hij uit aan de media, waaronder RacingNews365.
In aanloop naar Australië had het team al wat aanpassingen aan de bolides doorgevoerd. "Een paar kleine aanpassingen, maar het was niet robuust genoeg. We hadden één pitstop-probleem, en de tweede, van Zhou, was niet gerelateerd aan de pitstop zelf. De pitstop zelf ging goed, maar de auto had een probleem met de versnellingsbak, de auto ging in anti-stall." Hierdoor leek het alsof het probleem weer met de pitstop zelf te maken had, maar dat was niet het geval.
Zonder de pitstopproblematiek had het team nu wellicht al WK-punten gescoord. "Het is momenteel voor ons het grootste probleem. Want als we kijken naar onze performance, dan had Valtteri potentieel in de punten kunnen finishen. Maar zolang we deze problemen hebben, wordt het erg lastig voor ons."
Het team gaat nu in de fabriek proberen de problemen op te lossen. "Het ligt niet aan de crew, zij doen alles correct. We hebben een probleem met de hardware en we moeten ervoor zorgen dat we tijd hebben om een oplossing en onderdelen te vinden. We zullen het proberen op te lossen voor Suzuka."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!