Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stake F1 Team

Falend Stake F1 hoopt op snelle oplossing voor cruciaal probleem

Drie verreden Formule 1-races in 2024 en drie keer een gemiddelde pitstoptijd van boven de tien seconden. Er gaat iets helemaal niet goed bij Stake F1. Het team hoopt op een snelle oplossing zodat de jacht op punten kan worden ingezet.

Bottas Saudi race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De meest recente pitstops van Stake F1 moeten voor een déjà vu-moment hebben gezorgd bij Valtteri Bottas. Tijdens de Grand Prix van Monaco in 2021 kreeg Mercedes het wiel niet van de W12 van de Fin, wat resulteerde in een record van 'de langste pitstop ooit'. Bottas viel uit, de auto moest worden teruggebracht naar de fabriek en het duurde maar liefst 43 uur voordat het team het wiel van de auto af kreeg.

Zó dramatisch waren de afgelopen pitstops van het team van Stake F1 dan weer ook niet, maar er ging toch een hoop mis de afgelopen drie races. In Bahrein had het team een gemiddelde pitstoptijd van 15,635 seconden, in Saoedi-Arabië 12,490 seconden en in Australië 14,603 seconden. In verhouding: een gemiddelde (goed uitgevoerde!) pitstop duurt normaal ongeveer 2,5 seconde.

Het probleem

Hoe komt het dat de pitstops zo lang duren bij het team van Bottas en Guanyu Zhou? Racing Director bij Stake F1, Xevi Pujolar, legt het uit: "Vanaf de eerste race hadden we al wat problemen ontdekt omtrent de pitstop. Iets met cross thread, een probleem dat we niet gevonden hebben tijdens de vrije trainingen en zelfs niet in de winter. Maar zodra we de race ingaan, wordt de situatie meer kritiek", legt hij uit aan de media, waaronder RacingNews365.

In aanloop naar Australië had het team al wat aanpassingen aan de bolides doorgevoerd. "Een paar kleine aanpassingen, maar het was niet robuust genoeg. We hadden één pitstop-probleem, en de tweede, van Zhou, was niet gerelateerd aan de pitstop zelf. De pitstop zelf ging goed, maar de auto had een probleem met de versnellingsbak, de auto ging in anti-stall." Hierdoor leek het alsof het probleem weer met de pitstop zelf te maken had, maar dat was niet het geval.

Zonder de pitstopproblematiek had het team nu wellicht al WK-punten gescoord. "Het is momenteel voor ons het grootste probleem. Want als we kijken naar onze performance, dan had Valtteri potentieel in de punten kunnen finishen. Maar zolang we deze problemen hebben, wordt het erg lastig voor ons."

Het team gaat nu in de fabriek proberen de problemen op te lossen. "Het ligt niet aan de crew, zij doen alles correct. We hebben een probleem met de hardware en we moeten ervoor zorgen dat we tijd hebben om een oplossing en onderdelen te vinden. We zullen het proberen op te lossen voor Suzuka."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Ricciardo keihard gestraft na GP China