Voor aanvang van de race waren alle ogen al gericht op het team van Toyota. Als enige fabrieksteam, met een gigantisch budget, werd er al gevreesd dat het team een klasse apart zou zijn. Door de overmacht van Toyota werd de 24 uur van Le Mans een van de saaiste edities van de laatste twintig jaar. De 'concurrentie' van Rebellion had geen schijn van kans en werd op dertien ronden gereden. Alle aandacht ging tijdens deze editie uit naar Fernando Alonso die samen met voormalig F1-coureurs Buemi en Nakajima de cockpit deelde van de Nr.8 Toyota. In de eerste uren van Le Mans wisselden de beide Toyota's diverse keren de koppositie af.
Gisternacht sloeg Toyota Nr.7 een gat doordat de Nr.8 bolide een stop and go penalty kreeg van 60 seconden omdat er te hard gereden was in een slow zone. Gedurende de nacht dichtte Alonso dit gat van twee minuten grotendeel. In de ochtend werd de Nr.7 Toyota gepasseerd en liep de Nr.8 rustig weg, mede door een stop and go van de Nr.7 auto. Het gat werd uiteindelijk zelfs twee ronden. Racing Team Nederland kende een goede start en lag tijdelijk vijfde in de LMP2-klasse. Uiteindelijk zakte het team door wat kleine problemen iets terug, maar de equipe van Van Eerd, Van der Garde en Lammers eindigde als negende in de LMP2-klasse. Voor Lammers was het een mooie afsluiting van zijn vierentwintigste 24 uur van Le Mans.
Meest gelezen