Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-alarmbellen rinkelen massaal na eerste dag op Zandvoort

Het gaat nog niet lekker bij Ferrari in Zandvoort. Carlos Sainz trekt aan de bel en vreest dat Q3 halen al een dijk van een opgave gaat worden voor de Italianen.

De vrijdag in Nederland was niet om over naar huis te schrijven. In de eerste vrije training, waar Robert Shwartzman de plaats van Carlos Sainz innam, leek het nog vertekend, omdat de Italiaanse partij als enige formatie niet de rode banden gebruikte. In VT2 deed men dat wel, maar zowel Sainz als teamgenoot Charles Leclerc wisten het niet tot de top tien te schoppen. Zo waren ze samen met Haas het enige team dat geen coureur had op de topplekken. De Spaanse F1-coureur vreest dat het op zaterdag hetzelfde verhaal kan zijn. "Helaas zien we er nog niet competitief uit. We moeten echt wat rondetijd gaan vinden, wat downforce, wat balans, want het was een lastige dag voor ons. In Hongarije zagen we iets vergelijkbaars. Op high downforce circuits, als we de grotere achtervleugels gebruiken, lijken wij niet zoveel downforce te hebben als de andere teams." "Wat werk aan de winkel dus", concludeert hij. "Om te begrijpen waarom we zoveel meer glijden dan de andere teams. Als we in de kwalificatie en op zondag voor de topplekken willen strijden, dan hebben we een hele grote sprong nodig. Er is ruimte voor verbetering, maar we zullen moeten strijden om Q3 te halen dit weekend, net als in Hongarije."

Leclerc echoot Sainz

Ook Charles Leclerc was niet al te blij na de vrijdag, maar heeft wel goede hoop voor een betere zaterdag. "Het gevoel was niet best. Er is veel ruimte voor verbetering, dus nu moeten we echt een stap zetten en uitzoeken wat er mis is op weg naar zaterdag. Het gaat meer om het fine-tunen, want van VT1 naar VT2 hebben we al wijzigingen gemaakt die goed uitpakten." "We moeten dus hetzelfde doen op weg naar de zaterdag", concludeert hij. "De auto moet in het goede werkvenster terecht komen. Ik heb een duidelijk idee wat ik wil en we moeten de goede set-up vinden om zo om de problemen heen te werken. Ik heb er vertrouwen in. Normaal zijn we daar namelijk vrij goed in. Dan moeten we wel die stap zetten, want momenteel maximaliseren we ons pakket niet."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel