Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-baas: 'geen nadeel meer' van snelheid op rechte stuk

Wint Ferrari dit jaar het gevecht om het middenveld? Dat is uiteraard nog moeilijk te zeggen, maar Ferrari-baas Binotto is positief.

Ferrari heeft weleens een slechtere wintertest beleefd. Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben zonder al te veel problemen flink wat ronden afgelegd en data vergaard voor het Italiaanse team. Mattia Binotto is dan ook tevreden met het resultaat, zo bekent hij tegenover onder meer RacingNews365 . "We wisten dat slechts drie testdagen heel druk en intens zouden worden, maar het is heel soepel verlopen. Het was voor ons belangrijk om het gedrag van de auto te leren begrijpen in verschillende omstandigheden, daar hebben we onze energie in gestoken. Tot dusver hebben we een heleboel data vergaard. Die data gaan we nu analyseren. We hebben de kilometers gereden die we voor ogen hadden en alles verloopt volgens plan." De motor van Ferrari was vorig jaar, op z'n zachts gezegd, niet best. Het team heeft zich daar de afgelopen winter dan ook op gefocust. En dat heeft zich uitbetaald, denkt Binotto. "We weten hoe de motor het doet op de dyno. Op de baan kijken wij naar de snelheid en de relatieve snelheid ten opzichte van de anderen. Vorig jaar waren we hier in Bahrein langzaam op de rechte stukken in de kwalificatie. We haalden Q3 niet en waren een heel eind verwijderd van poleposition. De snelheid op de rechte stukken is nu oké, zo’n nadeel als vorig jaar is het niet meer. Het was niet alleen de power, het was ook de drag die ons parten speelde. We hebben nu het gevoel er geen nadeel meer van te ondervinden." De Ferrari-teambaas houdt zich echter op de vlakte als het gaat om waar zijn team straks in de pikorde staat. Want bijvoorbeeld Alfa Romeo was op de laatste dag op de longruns ongeveer net zo snel. "Ik ga ons niet vergelijken met andere teams, we zijn meer gefocust op het vergaren van data, het gedrag van onze auto in de verschillende condities. Het is heel erg moeilijk om je met anderen te vergelijken omdat je niet weet wat voor een programma ze hebben. Ieder team gaat tussen nu en de eerste race alles proberen te optimaliseren. We zullen de komende races pas echt kunnen vergelijken."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'