Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari bestrijdt kritiek op teamorders: "Duurde helemaal niet lang"

De communicatie bij Ferrari stond weer vol in de schijnwerpers tijdens de race in Miami. Teambaas Fred Vasseur vindt dat het team echter niets verkeerd heeft gedaan, vooral als het aankomt op de teamorders.

Hamilton Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor Ferrari werd de Grand Prix van Miami vooral getekend door de onenigheid aan de pitmuur. In de laatste fase van de race zat Lewis Hamilton op versere banden achter Charles Leclerc en gaf aan sneller te zijn. Het duurde even voordat Ferrari besloot om de coureurs te wisselen, tot grote ergernis van Hamilton. Daarna was Leclerc sneller dan Hamilton, waarop het team ook weer na de nodige aarzeling besloot hen weer om te wisselen.

Hamilton was bepaald niet te spreken over de gang van zaken en schampte op een gegeven moment: "Hou meteen ook maar even theepauze als je toch bezig bent!" Maar wanneer teambaas Fred Vasseur na de race de verzamelde media, waaronder RacingNews365, te woord staat, vindt hij het overdreven om te zeggen dat Ferrari te lang deed over de keuze.

"Het duurde helemaal niet lang, we wachtten maar één ronde ofzo. En wanneer je twee auto's hebt die op verschillende strategieën zitten, dan is het belangrijk voor mij om te weten of de achterste sneller is dankzij de DRS of om andere redenen. Daar hadden we een ronde voor nodig, dus dat betekent dat je één minuut dertig nodig hebt om het te begrijpen. En daarna vroegen we hen te wisselen. Je kan achteraf beargumenteren dat het beter was om het meteen te doen, maar wij wisten gewoon niet of het door de DRS kwam of niet. Wij namen de moeilijke beslissing, want het is nooit fijn om Charles of Lewis te vragen te wisselen, maar we deden het wel."

In de afspraken vooraf is dit ook niet ter sprake gekomen volgens Vasseur. "We hebben een algemeen beleid, en dat beleid volgen we. Het is geen kwestie van wisselen en dan weer terugwisselen als je degene voor je niet in kan halen. In dit specifieke geval was de achterste auto sneller dan de voorste, simpelweg vanwege de DRS.

"Het gaat om het managen van de vertraging", vervolgt Vasseur over de moeizame communicatie tijdens de race. "Soms betekent dat dat we hen live iets moeten vragen. Daarnaast hebben wij ontzettend veel informatie die we met hen bespreken over de afstelling van de auto. Dus het is echt niet zo makkelijk als hen vragen om de wissel in bocht elf of bocht zeventien te doen. Ze zullen vast begrijpen dat we hebben gedaan wat we moesten doen."

Ferrari ging uiteindelijk als zevende en achtste over de finish, achter Max Verstappen en de rivalen van McLaren en Mercedes, maar ook achter de Williams van Alex Albon. In het kampioenschap staat Ferrari inmiddels zo'n 150 punten achter op McLaren. Maar toch denkt Vasseur dat Ferrari het maximale heeft behaald in Miami.

"Ik denk het wel, vooral als je de kwalificatie niet meerekent. In de kwalificatie verloren we de meeste punten, want daar reden we met gebruikte banden en niet met nieuwe, dus we waren niet in staat het maximale te behalen. De ronde die we deden op de ingereden banden was niet zo slecht, dat zette ons op P4 of P5, maar de rest ging toen met nieuwe banden en daar verloren we die plaats. Het is duidelijk dat we daar flink in moeten verbeteren. Het is altijd lastig als je vast zit in het middenveld, maar de snelheid in de race was gelijk aan Red Bull en Mercedes. McLaren zat op een andere planeet, en we hebben dan ook nooit gezegd dat we de strijd met McLaren aan konden gaan."

Praat mee!

x
Red Bull McLaren baart opzien met bijzonder Verstappen-radiobericht voor Norris