Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari bijt zich vast in ontwikkelingsplan en voorspelt mooie tijdwinst

Ferrari heeft een ambitieus plan om dit jaar nog sneller te worden. Dat gaat met tienden van een seconde tegelijk, vertelt teambaas Fred Vasseur.

Het is inmiddels 16 jaar geleden dat een coureur voor Ferrari de wereldtitel wist te pakken. Dit was met Kimi Raikkonen in 2007. En dat is niet de langste periode dat de Italiaanse renstal zonder wereldtitel heeft gezeten, in 2000 won Ferrari namelijk pas na 21 jaar weer een wereldtitel. Het is dus tijd voor een plan van aanpak en dat plan heeft Ferrari. En ze zijn van plan zich daaraan te houden als we teambaas Fred Vasseur mogen geloven. "Het zou geen zin hebben om een aanpak te hebben van zes maanden waarin een race gewonnen móet worden en een iets langere periode om te strijden om de wereldtitel. Het is nodig om de auto te ontwikkelen en het is aan het team om beter werk af te leveren en het race na race beter te doen om zo weer competitief te zijn", legt hij uit Autosprint . De Ferrari-teambaas wil niet refereren naar het tijdperk van Michael Schumacher en Jean Todt als voorbeeld voor het heden en de toekomst. "Ik heb niet één voorbeeld voor ogen, ook omdat de tijden veranderd zijn. De psychologische blik van mensen is veranderd, je hebt op dit moment een inclusievere aanpak nodig voor een winnend project. Dat geldt overal, niet alleen in de Formule 1. Tussen 1993 en 2000 won Ferrari niet, en daarom zijn er geen recepten voor hoe je moet winnen." Over de periode van voormalig teambaas Todt zegt Vasseur het volgende: "Je moet telkens weer het systeem verbeteren en Jean is fantastisch geweest in het overleven en verbeteren op de juiste manier. Ik denk dat het voor hem lastiger was om die zeven jaren door te komen dan om uiteindelijk de titel te winnen! Het kost tijd om vooruitgang te boeken, onderdelen maken kost tijd. Wanneer we in Japan een nieuwe update willen brengen, betekent dit dat we in juli de ontwikkeling al af moeten hebben. "

"Niemand van ons weet wat Red Bull of Mercedes doet"

Inmiddels is de focus van de Italiaanse renstal langzaam aan het verschuiven naar volgend jaar. "We zijn al begonnen aan de auto voor 2024 en we liggen op het juiste tijdschema. Er komt ook een moment waarop je de keuze maakt en niet meer verder gaat met de ontwikkeling van de huidige bolide. Op sommige gebieden kun je de ontwikkelingen ook al voor volgend jaar maken. Sommige onderdelen kun je namelijk verbeteren en dat helpt ook de ontwikkeling van de bolide van volgend jaar. Dat komt ook door de huidige regelgeving die hetzelfde blijft", legt de Ferrari-teambaas uit. De Fransman haalt de Grand Prix van Spanje en Canada aan als voorbeeld: "We hebben in Barcelona gezien dat we het moeilijk hadden toen we een nieuw pakket meebrachten. We zaten toen in een fase van compromis en ontwikkeling. Een week later hadden we de potentie om de race te winnen in Canada." Volgens de teambaas is het belangrijkste dat Ferrari zich blijft verbeteren en zich aan het vooropgezette plan houdt. "We moeten vooral op ieder gebied telkens weer verbeteren en dat telt voor iedereen, ook de coureurs. Het zou geen zin hebben om er een tijd aan te verbinden, ook omdat je de groei van de concurrentie niet weet. Niemand van ons weet wat Red Bull of Mercedes doet. We hebben een plan van ontwikkelingen en updates liggen die zeggen dat we in september twee tienden sneller zullen zijn dan nu en in oktober wederom twee tienden. In 2024 zouden we dus vier tienden sneller zijn. We hebben ons eigen plan en moeten dat blijven volgen", aldus de teambaas.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel