Het was een lange tijd spannend - wie ging de Grand Prix van Groot Brittannië winnen? In het begin leek Max Verstappen de favoriet te zijn, maar door problemen met een brokstuk vastgeklemd in zijn vloer kon hij de snelheid van onder andere Ferrari en Mercedes niet meer bijbenen. Daarna ging de strijd tussen de Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz. Leclerc liet meerdere malen weten sneller te zijn dan zijn teamgenoot en wilde voorbij, omdat ook Lewis Hamilton steeds dichter bij hen kwam. Uiteindelijk handelde Ferrari en haalden ze de Spanjaard naar binnen voor een pitstop. Halverwege de race wisselden de Ferrari-coureurs van positie, omdat Leclerc opnieuw meer snelheid had dan Sainz. Aan het einde van de race kwam er opnieuw een teamorder. Voordat de race na de safety car weer op gang werd gebracht moest Sainz, die op P2 lag, van zijn team een gat creëren van tien autolengtes ten opzichte van Leclerc op P1, omdat de Monegask nog op oude hards reed en de rest achter hem op verse softs. De teamorder van Ferrari deed vermoeden dat ze Leclerc de overwinning wilden geven en dat Sainz de rest als het ware op moest houden, maar volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto ligt dat anders. "Zoals ook de reden was bij de wissel eerder in de race, was ook hierbij het doel om de kans op een Ferrari-overwinning te maximaliseren. We vertelden hem op dat moment dat hij misschien wat ademruimte kon geven aan Charles, omdat we wisten dat de herstart moeilijk was", vertelt Binotto ten overstaan van de media, waaronder RacingNews365
Hoewel Sainz de eerdere teamorders wel opvolgde, weigerde hij deze alles beslissende call op te volgen. "Hij antwoordde dat het erg moeilijk voor hem was, omdat Lewis achter hem zat op zachte banden en in de aanval zou gaan", vertelt Binotto. De teambaas laat weten het volste vertrouwen te hebben in Sainz en zag ook in dat het misschien een onmogelijke taak was. "Hij heeft zijn best gedaan en er was waarschijnlijk geen manier om Charles ruimte te geven (zonder ingehaald te worden, red.). Hij heeft het beste gedaan wat hij kon doen voor een Ferrari-overwinning in Silverstone." Achteraf gezien is Binotto dan ook blij dat Sainz niet deed van wat hem gevraagd werd. "Het is niet alleen oke, ik ben enorm blij op de manier waarop Carlos zich opstelde. Hij zei: 'de jongens achter mij zullen aanvallen, dus ik moet verdedigen en kunnen reageren - laat me gewoon'. Ik denk dat hij goed begreep wat de intentie was. Hij begreep het niet alleen maar hij reageerde er ook goed op dus daar ben ik erg blij mee." "Dat had hij een paar ronden eerder bewezen door zonder discussie te wisselen (van positie met Leclerc, red.). En zelfs toen hij eerder stopte bij de eerste pitstop, in vergelijking met Charles, hadden we geen discussie omdat hij het volste vertrouwen had in het team en de manier waarop wij handelen. De manier waarop hij zich opstelt, daar ben ik heel blij mee", sluit Binotto tevreden af.
Meest gelezen