De Ferrari met startnummer #50, met achter het stuur Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi, heeft de 24 uur van Le Mans 2023 gewonnen. Na een uitputtingsslag, waarbij ook het winnende team niet vlekkeloos was, kwamen zij met een kleine drie minuten voorsprong op de Toyota met startnummer 8 over de finish. In de beginfase van de race, in de late zaterdagnamiddag, ontvouwde zich al een strijd tussen Ferrari en Toyota. Beide teams kwamen met twee auto's opdraven, maar toen de zon zondagochtend opkwam, was er van beide autofabrikanten nog één auto over die meestreed om de eindoverwinning. De Toyota met startnummer 7, met onder andere voormalig F1-coureur Kamui Kobayashi achter het stuur, was namelijk betrokken geraakt bij een bijzondere crash, waar ook Giedo van der Garde slachtoffer was, terwijl de Ferrari met startnummer #50 lang in de pitstraat had gestaan met technische problemen. En dus werd het een strijd tussen de #8 Toyota en de nummer #51 Ferrari. De Italianen kwamen als leiders uit de nacht, maar na een langzame pitstop kon het Japanse team een minuut winnen en de leiding overnemen. Na een gevecht van anderhalve ronde had Ferrari de leiding echter wederom terug gepakt, waarna het team deze in de laatste vijf uur niet meer uit handen gaf. Even leek het nog heel spannend te gaan worden, maar toen Ryo Hirakawa de controle over zijn Toyota verloor en vervolgens een nieuwe neus en achtervleugel moest halen, wist iedereen eigenlijk dat het Ferrari's zege zou gaan worden. En zo geschiedde. Na 24 uren was het Ferrari, dat in 2023 na 50 jaar afwezigheid weer meedeed in de hoogste Le Mans-klasse, dat de jubileumeditie van de befaamde 24-uursrace heeft gewonnen. Het was de eerste Ferrari-zege in 58 jaar. Check hieronder het gevecht tussen Toyota en Ferrari. Het artikel gaat daaronder verder.
2Y160BCjZ34
Peugeot schitterde even
Achter het Ferrari- en Toyota-geweld ging de derde plaats naar de nummer 2-bolide van Cadillac, terwijl Renger van der Zande in zijn Cadillac met startnummer 4 net naast het podium greep. De tweede Ferrari eindigde uiteindelijk op plek vijf. Peugeot, dat voor het eerst sinds 2011 weer terugkeerde op Le Mans en gezien werd als een van de outsiders voor de eindzege, kende 24 uren vol pieken en dalen. Na een chaotische regenperiode en fouten van de concurrentie lag de Franse formatie op zaterdagavond met haar #94-bolide plots aan de leiding. Zo was de uiteindelijk winnende Ferrari-bolide gespind en tijd verloren, maar helaas voor de Peugeot met Loic Duval, Gustavo Menezes en Nico Müller was de vreugde niet van lange duur. De Ferrari en Toyota kwamen al snel weer langszij en tot overmaat van ramp crashte de Peugeot, waardoor het veel tijd en terrein verloor. Uiteindelijk kwam men als twaalfde over de finish, terwijl de zusterauto ook niet immuun was voor problemen. Voor hen was de achtste plaats het eindstation. Toch een dappere poging van de Fransen bij hun terugkeer op Le Mans. Grote tegenvaller in de Hypercar-klasse was Porsche, met de negende, elfde en zestiende pek. Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen van de Peugeot-bolides.
Nederlands succes
In de Hypercar-klasse greep Van der Zande dus net naast het podium. Hij was niet de enige Nederlander die net naast het podium greep. In de LMP2-klasse leken Job van Uitert en Thijmen van der Helm, beiden uitkomend voor Panis Racing, lang in de running voor een podiumplek, maar de twee jonge talenten vielen in de laatste uren ver terug met technische problemen. Ze werden uiteindelijk 14e in het LMP2-klassement. Dat was een plekje voor Bent Viscaal, die met zijn Prema-bolide eveneens vele problemen kende en lang stil stond. Robin Frijns maakte daarentegen een opmars in zijn WRT-bolide. De Limburger reed lang in het middenveld, maar in het laatste deel van de race kwam hij sterk opzetten. Met nog zo'n twee uur op de klok nestelde hij zich op de derde plek. Samen met teamgenoten Sean Gelael en Ferdinand Habsburg-Lohtringen reed hij lang op podiumkoers, maar in de slotminuten van de race zakten ze helaas nog terug van P3 naar P4 en zelfs P5. In de LMP2-klasse was het Inter Europol Competition dat won, gevolgd door Team WRT, de zusterauto van Frijns, met Duqueine Team dat het podium completeerde. Giedo van der Garde kende veel problemen in de LMP2 Pro/Am-klasse, nadat hij rond middernacht hard werd geschept door een onoplettende GT-bolide. Hij eindigde uiteindelijk vierde, ook net naast het podium, in de Pro/Am-klasse en 17e in de LMP2-klasse. "We hadden met gemak de Pro/AM-klasse kunnen winnen", aldus de Van der Garde. Daar waar alle andere Nederlanders net naast succes grepen, hield Nicky Catsburg de eer toch nog hoog. In de GT-klasse reed hij een geweldige race, waarin hij ondanks tegenslagen dominant als eerste over de finish kwam, samen met teamgenoten Nicolas Varrone en Ben Keating. Toch nog oranje boven. ORT BY TF werd tweede bij de GT-bolides, GR Racing pakte daar de laatste podiumplek. Een eervolle vermelding is er voor het Iron Dames-team, met drie vrouwen achter het stuur. Zij gingen een hele lange tijd aan de leiding, maar moesten het uiteindelijk doen met P4.
Meest gelezen