Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Hoe Ferrari met kunstgrepen Red Bull probeert na te bootsen

RacingNews365 technisch expert Paolo Filisetti werpt zijn blik op de recente vloerupgrade van Ferrari. Wederom is er goed gekeken naar de Red Bull RB19.

Silverstone is de meest objectieve testbank om te evalueren of bij lagere rijhoogtes - met meer downforce gegenereerd door de onderkant van de wagen tot gevolg - aerodynamische schokken onder controle worden gehouden en praktisch worden opgeheven door de nieuwe vorm van het oppervlak.

De beslissing om geen nieuwe diffuser te introduceren op Silverstone moet dan ook vanuit dit standpunt worden gezien. In plaats daarvan slaat men verder de weg in van het drastische verlagen van de rijhoogte.

De feedback die op het circuit is verkregen tijdens alle vrije trainingen, inclusief de natte derde vrije training, heeft laten zien hoezeer het gedrag van de auto op dynamisch niveau dat van zijn rivaal - de RB19 van Red Bull - benadert.

De mix van de een meer verfijnde configuratie van de Venturi-kanalen, rijhoogten en afstelling van de ophanging heeft het grotendeels mogelijk gemaakt om het gedrag van de Ferrari gelijk te stellen aan dat van de Red Bull.

Daarbij moeten we blijven benadrukken dat de RB19 een onbetwistbaar voordeel heeft op het gebied van de geometrie van de voorwielophanging, die wordt gekenmerkt door een affectief 'anti-duiksysteem' dat variaties in rijhoogte over de lengterichting van de auto helpt afnemen.

Ferrari kón de ophanging niet aanpassen, omdat daarvoor het chassis opnieuw gehomologeerd zou moeten worden, wat niet te doen is onder de strenge beperkingen die het budgetplafond oplegt.

Maar er kan met recht worden gesteld dat het ontwikkelingsproces van de aerodynamici uit Maranello in de gewenste richting gaat, met een geleidelijke verbetering van de SF-23, waarbij de veranderingen ook direct een indicatie vormen van de richting die zal worden gevolgd bij het bepalen van het concept van de auto voor 2024.

Een grote kracht van de RB19 is dus de geometrie van de ophanging, met bijzondere aandacht voor de voorwielophanging die een "pitch center' (punt waarop de auto voor- of juist achterover helt) vaststelt dat zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto ligt. Dit vermindert het ontstaan van porpoising aanzienlijk bij minimale rijhoogtes.

De nieuwe vloer die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, zorgde voor een andere verdeling van de downforcepunten van de bolide en verminderde, dankzij een onderbreken van de drukgebieden onder de vloer, het triggeren van porpoising bij lagere rijhoogtes.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Opmerkelijk McLaren-junior paar uur na aankondiging geschorst