Silverstone is de meest objectieve testbank om te evalueren of bij lagere rijhoogtes - met meer downforce gegenereerd door de onderkant van de wagen tot gevolg - aerodynamische schokken onder controle worden gehouden en praktisch worden opgeheven door de nieuwe vorm van het oppervlak. De beslissing om geen nieuwe diffuser te introduceren op Silverstone moet dan ook vanuit dit standpunt worden gezien. In plaats daarvan slaat men verder de weg in van het drastische verlagen van de rijhoogte. De feedback die op het circuit is verkregen tijdens alle vrije trainingen, inclusief de natte derde vrije training, heeft laten zien hoezeer het gedrag van de auto op dynamisch niveau dat van zijn rivaal - de RB19 van Red Bull - benadert. De mix van de een meer verfijnde configuratie van de Venturi-kanalen, rijhoogten en afstelling van de ophanging heeft het grotendeels mogelijk gemaakt om het gedrag van de Ferrari gelijk te stellen aan dat van de Red Bull. Daarbij moeten we blijven benadrukken dat de RB19 een onbetwistbaar voordeel heeft op het gebied van de geometrie van de voorwielophanging, die wordt gekenmerkt door een affectief 'anti-duiksysteem' dat variaties in rijhoogte over de lengterichting van de auto helpt afnemen. Ferrari kón de ophanging niet aanpassen, omdat daarvoor het chassis opnieuw gehomologeerd zou moeten worden, wat niet te doen is onder de strenge beperkingen die het budgetplafond oplegt. Maar er kan met recht worden gesteld dat het ontwikkelingsproces van de aerodynamici uit Maranello in de gewenste richting gaat, met een geleidelijke verbetering van de SF-23, waarbij de veranderingen ook direct een indicatie vormen van de richting die zal worden gevolgd bij het bepalen van het concept van de auto voor 2024.
Een grote kracht van de RB19 is dus de geometrie van de ophanging, met bijzondere aandacht voor de voorwielophanging die een "pitch center' (punt waarop de auto voor- of juist achterover helt) vaststelt dat zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto ligt. Dit vermindert het ontstaan van porpoising aanzienlijk bij minimale rijhoogtes.
De nieuwe vloer die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, zorgde voor een andere verdeling van de downforcepunten van de bolide en verminderde, dankzij een onderbreken van de drukgebieden onder de vloer, het triggeren van porpoising bij lagere rijhoogtes.
Meest gelezen