Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner: "Ferrari-brandstof ruikt sterk naar grapefruit-sap"

Tijdens de Grand Prix van Australië was Ferrari nergens, twee weken later in Bahrein stond de Scuderia na de kwalificatie ineens op de plaatsen één en twee. Ware het niet vanwege de omstandigheden, had Ferrari in de woestijnstaat wellicht een dubbelzege kunnen scoren. De concurrentie kijkt met argusogen naar de Italiaanse stal.

Dat Ferrari iets prestatiebevorderends in de wagen heeft geplaatst, mag duidelijk zijn. Wat het precies is, weet echter niemand. Red Bull-teambaas Christian Horner heeft een sterk vermoeden: hij vindt de brandstof die door Shell aan Ferrari wordt geleverd, wel erg vreemd ruiken. "Het is een soort van grapefruit-sap", tekent Auto, Motor und Sport woorden gesproken door Horner, op. Zijn collega, Red Bulls technische voorman Adrian Newey, betreurt het feit dat autosportbond FIA waarschijnlijk weer iets over het hoofd heeft gezien, waardoor Ferrari daar nu optimaal gebruik van maakt. "Ik dacht dat alle gaten in het reglement voorafgaande aan dit seizoen waren afgedekt", spreekt de Brit. Mercedes-ingenieurs berekenden dat Ferrari, in tegenstelling tot de 'boost' waarvan men in de zomer van 2018 gebruik maakte, ditmaal constant hard gaat over de rechte stukken. Het motorvermogen heeft een lineaire lijn omhoog als er gas wordt gegeven, in plaats van schokken op het eind. Deze werden vorig jaar gecreëerd door de MGU-K, die op een gegeven snelheid voor een extra duw in de rug zorgde. Anno 2019 is dat effect dus weg - mogelijk omdat Ferrari gedurende het complete rechte stuk over de MGU-K-boost beschikt. Berekeningen wijzen uit dat enkel Ferrari, en dus niet klantenteams Haas en Alfa Romeo, als ruimteschepen over het rechte stuk knallen. Dat zou een hint naar de brandstof kunnen zijn, ware het niet dat Alfa Romeo sinds kort dezelfde brandstofleverancier als Ferrari heeft.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi