vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Horner: "Ferrari-brandstof ruikt sterk naar grapefruit-sap"

Tijdens de Grand Prix van Australië was Ferrari nergens, twee weken later in Bahrein stond de Scuderia na de kwalificatie ineens op de plaatsen één en twee. Ware het niet vanwege de omstandigheden, had Ferrari in de woestijnstaat wellicht een dubbelzege kunnen scoren. De concurrentie kijkt met argusogen naar de Italiaanse stal.

Dat Ferrari iets prestatiebevorderends in de wagen heeft geplaatst, mag duidelijk zijn. Wat het precies is, weet echter niemand. Red Bull-teambaas Christian Horner heeft een sterk vermoeden: hij vindt de brandstof die door Shell aan Ferrari wordt geleverd, wel erg vreemd ruiken.

"Het is een soort van grapefruit-sap", tekent Auto, Motor und Sport woorden gesproken door Horner, op. Zijn collega, Red Bulls technische voorman Adrian Newey, betreurt het feit dat autosportbond FIA waarschijnlijk weer iets over het hoofd heeft gezien, waardoor Ferrari daar nu optimaal gebruik van maakt. "Ik dacht dat alle gaten in het reglement voorafgaande aan dit seizoen waren afgedekt", spreekt de Brit.

Mercedes-ingenieurs berekenden dat Ferrari, in tegenstelling tot de 'boost' waarvan men in de zomer van 2018 gebruik maakte, ditmaal constant hard gaat over de rechte stukken. Het motorvermogen heeft een lineaire lijn omhoog als er gas wordt gegeven, in plaats van schokken op het eind. Deze werden vorig jaar gecreëerd door de MGU-K, die op een gegeven snelheid voor een extra duw in de rug zorgde. Anno 2019 is dat effect dus weg - mogelijk omdat Ferrari gedurende het complete rechte stuk over de MGU-K-boost beschikt.

Berekeningen wijzen uit dat enkel Ferrari, en dus niet klantenteams Haas en Alfa Romeo, als ruimteschepen over het rechte stuk knallen. Dat zou een hint naar de brandstof kunnen zijn, ware het niet dat Alfa Romeo sinds kort dezelfde brandstofleverancier als Ferrari heeft.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer