Dat Ferrari iets prestatiebevorderends in de wagen heeft geplaatst, mag duidelijk zijn. Wat het precies is, weet echter niemand. Red Bull-teambaas Christian Horner heeft een sterk vermoeden: hij vindt de brandstof die door Shell aan Ferrari wordt geleverd, wel erg vreemd ruiken. "Het is een soort van grapefruit-sap", tekent Auto, Motor und Sport woorden gesproken door Horner, op. Zijn collega, Red Bulls technische voorman Adrian Newey, betreurt het feit dat autosportbond FIA waarschijnlijk weer iets over het hoofd heeft gezien, waardoor Ferrari daar nu optimaal gebruik van maakt. "Ik dacht dat alle gaten in het reglement voorafgaande aan dit seizoen waren afgedekt", spreekt de Brit. Mercedes-ingenieurs berekenden dat Ferrari, in tegenstelling tot de 'boost' waarvan men in de zomer van 2018 gebruik maakte, ditmaal constant hard gaat over de rechte stukken. Het motorvermogen heeft een lineaire lijn omhoog als er gas wordt gegeven, in plaats van schokken op het eind. Deze werden vorig jaar gecreëerd door de MGU-K, die op een gegeven snelheid voor een extra duw in de rug zorgde. Anno 2019 is dat effect dus weg - mogelijk omdat Ferrari gedurende het complete rechte stuk over de MGU-K-boost beschikt. Berekeningen wijzen uit dat enkel Ferrari, en dus niet klantenteams Haas en Alfa Romeo, als ruimteschepen over het rechte stuk knallen. Dat zou een hint naar de brandstof kunnen zijn, ware het niet dat Alfa Romeo sinds kort dezelfde brandstofleverancier als Ferrari heeft.
Meest gelezen