Fred Vasseur heeft onthuld dat de strategie tijdens de Grand Prix van Canada door de coureurs zelf aangeraden werd en dat het een 'gok' was. Charles Leclerc en Carlos Sainz, die als 10e en 11e van start gingen in Montreal, reden in de eerste stint op de medium banden, maar gingen in tegenstelling tot alle andere coureurs die op dat rubber waren gestart niet naar binnen toen George Russell een safety car veroorzaakte. Het voordeel van deze gok was dat de coureurs weer verder naar voren konden rijden zonder dat ze in de DRS-trein vastzaten. Wat Vasseur een "gok" noemde, pakte in de praktijk goed uit, aangezien Leclerc en Sainz met een vierde en vijfde positie terug huiswaarts gingen, een redelijk resultaat na een matige kwalificatie.
Vasseur prijst coureurs
"Je twijfelt altijd een beetje, maar beide coureurs vertelden ons dat ze de snelheid hadden als ze niet vastzaten in het verkeer en dat het potentieel er was", vertelde Vasseur aan de media, waaronder RacingNews365 , over de beslissing om buiten te blijven. "Ze zeiden: 'Geef ons gewoon wat vrije lucht' en de beste manier om dat te doen was om geen pitstop te maken, maar dat was een gok. Want als je 15 ronden later nog een safety car hebt, wordt het wat lastiger." Sainz werd verteld om Leclerc niet aan te vallen in die fase van de race, maar Vasseur ontkent dat er teamorders waren om Leclerc te 'beschermen', maar dat Ferrari het teamspel wilde spelen. "Het is niet zo dat we iemand wilden beschermen", aldus de teambaas. "De strategie op dat moment van de race was om te pushen, om zo te voorkomen dat we tijd zouden verliezen door samen te vechten, omdat we probeerden het gat naar Esteban Ocon en Lando Norris te vergroten. Samen vechten en tijd verliezen zou dom zijn geweest. Het staat ze vrij om te racen, maar in deze situatie zouden beide auto's daardoor bestraft worden."
Meest gelezen