Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari deelt agressieve updateplannen en schuift Red Bull-concept opzij

Ferrari gaat de komende maanden vele updates introduceren. De SF-23 wordt zo stevig doorontwikkeld, maar het roer omgooien, zoals een van de Ferrari-coureurs nadrukkelijk had verzocht, dat zal niet gebeuren. Ook al is Red Bull superieur, voorlopig kijkt men bij Ferrari vooral naar zichzelf.

Carlos Sainz riep zijn team op om het roer om te gooien en te kijken naar radicale veranderingen aan het Ferrari-concept, omdat Red Bull op elk vlak superieur is. Als Fred Vasseur, teambaas van het team uit Maranello, wordt gevraagd naar die opmerkingen en of Ferrari inderdaad van plan is om het over een andere boeg te gooien, zegt hij dat dat niet het geval is. "Nee, dat gaan we niet doen", reageert hij in gesprek met onder andere RacingNews365 . "We hebben een aantal updates die er aankomen, een flow aan updates. Niet in Bakoe, want daar hebben we een low downforce pakket en bovendien is het door de sprint een lastig weekend voor de updates." "Daarna, in Miami, Imola en Barcelona, hebben we elke race een update voor de auto. In Monaco krijgen we ook geen nieuwe updates. We houden ons aan het originele plan. We hebben al wat aanpassingen gemaakt qua gedrag en balans van de auto en in Australië ging het op dat vlak al beter. We blijven die richting op gaan."

B-auto

Dit seizoen zullen we dus geen drastische wijzigingen zien aan de SF-23. Nee, het huidige concept wordt verfijnd en verbeterd, benadrukt de Franse teambaas. "We krijgen geen 'B-auto', of hoe je het dan ook wil noemen. We zullen niet iets compleet anders gaan doen. We blijven het huidige concept updaten, we gaan proberen heel veel updates door te voeren." Bovendien was dat ook een lastige onderneming geweest, qua tijd en geld. "Om tijdens een seizoen aan een nieuw project te starten, vanaf nul, in combinatie met het budgetplafond en de restricties in de windtunnel, wordt heel lastig. Ik zou niet zeggen dat het onmogelijk is, maar wel heel lastig." "Bovendien hebben we het gevoel dat we de goede kant op gaan en dat er nog steeds enorm veel ruimte voor verbetering is aan onze huidige bolide. Zolang we nog steeds meer downforce en een betere balans kunnen krijgen, is het het meest logisch om deze auto te blijven pushen", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"