Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari denkt na over spectaculaire Le Mans-terugkeer

Het is duidelijk dat er een budgetplafond ingevoerd gaat worden in de Formule 1, alleen is het nog niet precies duidelijk hoe hoog deze zal zijn. Volgens de laatste berichten zou het jaarlijkse budget van de Formule 1-teams vanaf 2021 maximaal op 145 miljoen dollar mogen uitkomen. Dat bedrag zou grote gevolgen hebben voor Ferrari en daarom denken de Italianen erover na om ook in andere raceklassen te investeren.

Volgens de Gazzetta dello Sport is Ferrari niet blij met de budgetcap die eraan zit te komen. Deze zou worden vastgesteld op 145 miljoen dollar (+- 133 miljoen euro), wat grote problemen oplevert voor de Formule 1-tak van het bedrijf. Daar werken op dit moment ongeveer 1500 werknemers aan de bolides van Charles Leclerc en Sebastian Vettel. Het budgetplafond zou ervoor zorgen dat op verschillende afdelingen mensen op straat komen te staan. Zo voorspelt de Italiaanse krant dat Ferrari zo'n 10% van de werknemers moet ontslaan. Dat zou betekenen dat circa 100 mensen op straat komen te staan en dat wil de Scuderia niet laten gebeuren. Daarom is men aan het kijken of het mogelijk zou zijn om ook aan andere raceklassen deel te nemen. Le Mans zou historisch gezien de meest waarschijnlijke optie zijn voor het automerk uit Maranello. In sportief opzicht is het interessant voor Ferrari om weer te winnen op Le Mans, aangezien men de race voor de laatste keer wist te winnen in 1965. In de periode daarna lag de focus steeds meer op de Formule 1 en liet men het Le Mans-project uiteindelijk zelfs varen. Op dit moment is het wereldberoemde automerk echter bezig om ook hybride-wagens te ontwikkelen en zou een nieuw Le Mans-project ook aansluiten bij de verkoopdoelen van Ferrari. Ook hintte teambaas Mattia Binotto afgelopen week op een IndyCar-avontuur.

Wat een transfergeweld in de Formule 1, terwijl het F1-seizoen 2020 nog moet beginnen! Wat betekenen deze transfers en waar ligt de toekomst van Sebastian Vettel? Dit en meer hoor je in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'