De beelden van de supersnelle Charles Leclerc en Sebastian Vettel, die op de rechte stukken gehakt maakten van de concurrentie staan nog op het netvlies gebrand. De wonderbaarlijke snelheid van de Ferrari is echter verleden tijd en op Spa-Francorchamps werd duidelijk hoe groot de problemen zijn voor de Scuderia. De motor komt veel en veel tekort, maar ook het chassis is een ramp. Tom Coronel spreekt in de RacingNews365 F1-podcast van karma, en geniet stiekem nog na van de opmerking van Max Verstappen na afloop van de GP van de Verenigde Staten in 2019. Destijds zei de Red Bull-coureur wat de hele wereld dacht, toen Ferrari plots haar magische acceleratiesnelheid verloren was: "Dat krijg je ervan als je vals speelt." "Wat ik bij Ferrari wel gaaf vind is dat er vorig jaar veel commentaar was toen Max zei dat ze vals speelden. Ze hadden dat al door, ze zagen dat al. De eerlijkheid van Max vind ik gewoon mooi. Het is een vechtersbaasje die zegt wat hij denkt. Uiteindelijk had hij ook gelijk. Hij kreeg de hele wereldpers over zich heen, maar er was er maar een die het durfde te zeggen en die ook echt gelijk had. Dat was Max." "Dan ben je de concurrent en zo gaan de mensen dan denken. Door de uitspraak van Max werd het ook extern gevoed, waardoor het begon te leven. Ferrari was gewoon illegaal, punt uit!" "Er kwam een soort van gezicht bij het verhaal", vult Ruud Dimmers aan. "Je zag vorig jaar dat ze tien kilometer per uur harder liepen dan wie dan ook, dat kan gewoon niet." Dat Ferrari zo ver is teruggevallen ligt niet alleen aan de motor. Coronel is echter hard in zijn oordeel: "Vorig jaar hebben ze vals gespeeld, daardoor word je lui en daarom sta je nu achteraan. Je zou het bijna karma noemen. Maar dit is ook wel een beetje de cultuur in Italië." Pijnlijk voor de Formule 1 is volgens Coronel wel dat er handjeklap werd gedaan. Het kwam tot een akkoord tussen de FIA en Ferrari, waarvan niemand de ins en outs weet - tot groot ongenoegen van de concurrentie. "De FIA kon ze niet straffen, want als ze illegaal waren bevonden dan moesten ze alle punten afnemen, want ze waren het hele jaar illegaal. Dat is de mix tussen politiek en sport, dit was de beste oplossing – het was alleen niet de waarheid. De waarheid weten ze nog steeds niet en dat is ook de reden waarom de teams nog altijd erop hameren dat ze willen weten wat het trucje van Ferrari was, maar Ferrari heeft het op een akkoordje gegooid met de FIA." "Dat mag natuurlijk ook niet! Fout is fout, goed is goed. Er is een handjeklap deal gemaakt waar niemand het mee eens is, afgezien van de FIA en Ferrari", aldus een verontwaardigde Coronel. Dimmers, met een grote knipoog: "Nee Tom, ik ben het niet met je eens. Je zegt zelf altijd dat je legaal bent tot je illegaal bent bevonden. Ferrari is nooit illegaal bevonden, maar de F1 heeft wel de regels aan moeten passen." Op korte termijn komt het niet meer goed met de Italiaanse renstal volgens Dimmers: "Het probleem is niet alleen de motor. Als je ziet dat Alfa Romeo, het B- of C-team van Ferrari nog sneller is dan Ferrari zelf, dan is er veel meer aan de hand. Vorig jaar hadden ze al een draak van een auto, maar wonnen ze een seconde op de rechte stukken en verloren ze anderhalve seconde in de bochten – dan sta je er met een halve seconde achterstand goed bij." "Nu missen ze die motor en de nieuwe motor is echt zo slecht! Ze liepen 15 kilometer per uur langzamer dan vorig jaar op de rechte stukken! Dan verlies je op Spa gewoon een dikke seconde, alleen maar op de rechte stukken." Komt het nog goed met Ferrari en weet Red Bull het gat nog te dichten met Mercedes? En wat betekenen de nieuwe motorregels die vanaf dit weekend gelden? Dit en nog veel meer in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen