Wat uiteindelijk uitmondt in vijf wereldtitels op rij van 2000 tot en met 2004 begint in 1996. Vijf jaar zou het duren voordat Michael Schumacher zijn eerste wereldtitel zou pakken in het rood van Ferrari. Dat betekent echter niet dat er in dat eerste jaar niets te vieren viel.
Nee, een kampioensauto was het bij lange na niet, die F310. De Williams van dat jaar, bestuurd door Damon Hill en nieuwkomer Jacques Villeneuve was dominant. Ferrari zat meer op het niveau van Benetton, dat na het vertrek van Schumacher terrein verloor. Het enige verschil is dat Schumacher dat jaar in de inferieure Ferrari bij vlagen wél het verschil kon maken.
Alhoewel, bij vlagen. Schumi wint dat jaar niet minder dan drie races, waaronder de verregende Grand Prix van Spanje. In condities waarin men er tegenwoordig niet eens meer over piekert om te starten rolt Michael Schumacher het hele veld op alsof de concurrentie stilstaat. Die dag laat hij zien waarop hij terecht de regerend tweevoudig wereldkampioen is.
De F310, die gedurende het seizoen een metamorfose ondergaat als de lage neus vervangen wordt door een hoog exemplaar, stelt Schumacher in staat ook te winnen in België en daar waar het het meeste telt, in Italië, voor de ogen van de uitzinnige tifosi. Maar hoe goed die kruimels ook smaken, het blijven slechts kruimels voor Schumacher, die het kampioenschap als derde besluit. De titel gaat naar Damon Hill, die 38 punten meer scoort dan de Duitser en bovendien vijf keer vaker zegeviert.
Overigens laat Schumacher wel heel erg veel punten liggen door de betrouwbaarheid van zijn eerste Ferrari. Liefst vijf keer ziet de recordkampioen de finish niet, waarmee hij zich overigens zijn handen mag dichtknijpen. Zijn nieuwe teamgenoot Eddie Irvine, die er als wildebras bij tijd en wijlen ook zelf een potje van maakte, zag zelfs tien keer het zwart-wit-geblokt niet. Een reeks van acht uitvalbeurten op rij in het midden van het seizoen ontsiert zijn palmares.
1996 was zo bepaald niet het beste jaar van Schumacher e Ferrari, maar de fundering voor de latere successen werd in dat jaar gelegd. Eind '96 volgde technisch genie Ross Brawn Schumacher bovendien naar Ferrari en in 1997 streed hij weer als vanouds om de wereldtitel.
Facts & figures over de F310
Motor | Ferrari 3.0 liter V10 |
---|---|
Lengte | 4358 mm |
Breedte | 1995 mm |
Hoogte | 970 mm |
Lengte wielbasis | 2900 mm |
Gewicht | 595 kg |
Aantal podiumplaatsen | 8 |
Aantal overwinningen | 3 |
Meest gelezen
In dit artikel