Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari geeft duidelijk signaal af aan FIA en zet vraagtekens bij reactie Mercedes

Ferrari snapt vrij weinig van de nieuwe regels waar de FIA vorige week plots mee op de proppen kwam. Achteraf ging het helemaal nergens over, oordeelt Mattia Binotto. Tegelijkertijd zet hij zijn vraagtekens bij de manier waarop Mercedes wist te reageren op de nieuwe regels.

Je kon er eigenlijk al niet meer omheen in de Formule 1: het debat over porpoising. Na afgelopen weekend is het al helemaal onmogelijk, want in aanloop naar de GP van Canada besloot de FIA in te grijpen en met nieuwe regeltjes te komen. Technisch gezien was het een 'regelverduidelijking', een TD, maar deze viel rauw op het dak van de verschillende teams. Bij Ferrari is men er echter wel mee eens dat het besproken moet worden. "Porpoising is iets dat we in de toekomst aan moeten pakken en moeten verminderen. Dat kunnen we doen door technische regelwijzigingen door te voeren, maar in Canada vormde het fenomeen geen probleem. Het is echt afhankelijk van het circuit waar op wordt gereden. De auto zal bovendien ook steeds verder door worden ontwikkeld. Er moet wel over gediscussieerd worden, maar voor mij is het een open vraag", zo laat de Italiaan optekenen in gesprek met onder meer RacingNews365 .

Ferrari snapt niets van de FIA

Als Binotto in detail wordt gevraagd naar zijn mening over de regelverduidelijkingen die de FIA in aanloop naar het afgelopen raceweekend plots deelde met de teams, heeft de Italiaan er weinig positiefs over te zeggen. De manier waarop klopt gewoon niet. "Kijkend naar de TD. Onze positie is als volgt: voor ons is deze niet implementeerbaar. Dat hebben we ook aan de FIA verteld. Waarom? Omdat een TD er is om regels te verduidelijken, niet om deze te veranderen. Met een TD kan je de regels niet aanpassen! Zo werkt de besluitvorming nou eenmaal." "Wat de FIA wel kan doen onder het mom van veiligheid, is eerst advies in te winnen bij de TAC (de Technische Advies Commissie, red.) over regelveranderingen. Daarna kunnen ze meteen de nieuwe regels laten goedkeuren door het World Motorsport Council (het hoogste orgaan van de FIA, red.). Onder het mom van de veiligheid zou dat kunnen zonder toestemming van de teams", verduidelijkt Mattia, die zag dat de FIA het helemaal fout aanpakte en daardoor voor onnodige oproer zorgde. "De regels verander je echter niet met een TD. Dat hebben we ook gezegd tegen de FIA, dat wij deze niet kunnen implementeren. Ik denk dan ook dat het een fout was dat deze TD is verspreid. Hij is ook nog niet gehandhaafd en we zagen ook geen veranderingen aan de auto's, dus het is allemaal heel veel lawaai geweest, voor helemaal niets!"

Mercedes reageerde wel heel snel

Tot slot deelt Binotto zijn mening over de kwestie Mercedes. Op vrijdag, nog geen 24 uur nadat de FIA regelwijzigingen en tijdelijke versoepelingen doorvoerde, verscheen er al een update op de Mercedes W13 van Lewis Hamilton en George Russell. Ze reden namelijk met een tweede stang tussen het chassis en de vloer, waardoor de vloer steviger was. De Ferrari-leidsman vond het wel heel erg snel gehandeld van Mercedes, maar zegt cynisch dat hij niets anders kan dan Mercedes-teambaas Toto Wolff op zijn woord geloven. "Ik weet niet of we daar actie tegen gaan ondernemen. Veel kunnen we niet doen. Toto heeft gezegd dat ze het 's nachts van donderdag op vrijdag hebben weten te implementeren. Zelf kan ik alleen zeggen dat Ferrari dat nooit was gelukt. Zonder twijfel ben ik verrast dat een team zo snel is en dat meteen toe kan passen, maar ik kan niets anders doen dan Toto op zijn woord geloven."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal