Ferrari werd geweerd tijdens een meeting over de Formule 1-motoren vanaf 2026. Dit omdat Ferrari zich nog niet had aangemeld als potentiële motorleverancier voor 2026 en de (reeds uitgestelde) deadline daarvoor per eind november was verstreken.
Die nieuwe deadline werd wel gehaald door Audi Formula Racing, Alpine SAS, Honda Racing Corporation, Mercedes AMG High Performancec Powertrains en Red Bull Powertrains.
De uitzondering was dus Ferrari, dat zorgen zou hebben gehad over of RBPT wel of niet zou worden beschouwd als nieuwe leverancier, aangezien ze het intellectuele eigendom van de Honda-motoren in handen hadden. Dat heeft RacingNews365 begrepen.
Deze rechten zijn echter ongebruikt teruggegeven aan Honda toen duidelijk werd dat beide partijen na 2025 hun eigen weg zouden gaat. Honda Racing-president Koji Watanabe gaf recentelijk aan dat het commitment van HRC bedoeld was om op zijn minst aan te kunnen schuiven bij discussies over de nieuwe regels.
Nieuwe motorleveranciers worden geholpen door flexibelere regels met betrekking op bijvoorbeeld het aantal uren op de testbank, waarbij Ferrari naar verluidt zou hebben geprotesteerd tegen het toekennen van die privileges aan Red Bull (Powertrains).
Toen RacingNews365 navraag deed bij Ferrari gaf men aan 'geen antwoord' te hebben, maar Ferrari zou dus de toegang tot de bijeenkomst op 15 december zijn geweigerd, hangende een formele aanmelding. Die aanmelding werd daarop alsnog ingediend, zo heeft deze website begrepen van bronnen met kennis over de kwestie.
Horner blij met diversiteit
In een exclusief interview met RacingNews365 over Red Bull Powertrains gaf teambaas Christian Horner optimistisch te zijn over de toekomst van reglementen.
"Het is geweldig. Het is heel gezond voor de Formule 1 om deze diversiteit te hebben", zo legt hij uit nu alles zes de fabrikanten zich hebben aangemeld voor de nieuwe regels.
"Het is geweldig om zoveel interesse voor de sport te zien en het toont aan hoe sterk de sport is als dit soort investeringen wordt gedaan en dit soort commitments wordt aangegaan in relatie tot de verbrandingsmotor."
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan