Het Formule 1-team van Ferrari gooit het roer om voor het aankomende jaar. In aanloop naar het seizoen van 2020 ontwikkelt het een bolide met een gewijzigde filosofie. Waar de Italiaanse renstal vorig seizoen koos voor een afwijkend concept, ondermeer met een nieuw type voorvleugel, zal het komend seizoen meer de lijn volgen van de concurrentie. Volgens Corriere dello Sport neemt het diverser succesvolle onderdelen over van Red Bull en Mercedes. De grootste wijzigingen vinden plaats aan de voorwielophanging van de nieuwe Ferrari, die nu nog door het leven gaat als 'Project 671' en de aerodynamica. De ophanging van de nieuwe bolide zou gebaseerd zijn op die van de Red Bull en Mercedes, wat moet resulteren in betere prestaties, geleiding van de luchtstroom en lagere bandenslijtage. In 2019 vloog de Ferrari over de rechte stukken en kwam het uitstekend voor de dag op de (semi-) snelle circuits, maar verloor het door een gebrek aan downforce veel tijd op bochtige circuits als de Hungaroring. Teambaas Mattia Binotto kondigde recent aan dat de Italiaanse renstal vol inzet op het verhogen van de downforce en er zouden veelbelovende cijfers voorhanden zijn in Maranello. Ferrari zou afscheid nemen van de spitse neus waarmee het de afgelopen seizoenen reed en ook de voorvleugel van 2019, met de sterk aflopende elementen wordt onder handen genomen, met als doel om meer downforce te vinden. De achterkant van de bolide van vorig jaar kende een gebrek aan downforce en reageerde soms onvoorspelbaar. Ferrari zal op aerodynamisch gebied een aantal wijzigingen aanbrengen om meer stabiliteit te creëren aan de achterzijde van de bolide, iets dat met name Sebastian Vettel zal verblijden. De viervoudig wereldkampioen steunt graag op een stabiele achterkant. Het gebied rondom de achterwielophanging wordt flink onder handen genomen en de 2020-bolide zou de beschikking krijgen over kleinere barge boards, in de hoop de luchtstroom langs de auto te verbeteren. Aan de achterzijde van de wagen wordt ook de wastegate onder handen genomen. De voorbije jaren reed Ferrari met een enkele wastegate uitlaat, maar in 2020 kiest het voor een dubbele - in lijn met het concept van Red Bull. Dit moet voor meer stabiliteit aan de achterzijde van de auto zorgen.
Meest gelezen