Er zijn veel vragen bij de strategie van Max Verstappen en Red Bull, die de race in Abu Dhabi zullen starten op de zachte band. Achter hem staan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op de medium band. Volgens het Mercedes-team hebben zij de betere papieren wat betreft de strategie, omdat de zachte band waarschijnlijk snel zal slijten. Dat Verstappen op de zachte band zal starten, kwam door een fout in Q2. Hij verremde zich op het medium rubber, waarna hij door moest schakelen naar het rode rubber. Mercedes bleef op de medium banden rijden en bereikte daar mee Q3. Daarom starten zij op die banden en Max op rood.
Ferrari en co zien een voordeel voor Verstappen
In Q2 waren het echter alleen de Mercedes-coureurs die op de medium doorgingen naar Q3, samen met Yuki Tsunoda. Bij Ferrari, McLaren en Alpine kozen ze voor de zachte banden. En dat was niet uit noodzaak, zo legt Ferrari-teambaas Mattia Binotto uit. "We hadden Q3 kunnen bereiken op de medium band, maar dat hebben we opzettelijk niet gedaan. We zijn ervan overtuigd dat de zachte banden voor de snelste racetijd zullen zorgen", aldus de Italiaan, die meent dat de zachte banden op vrijdag langer goed bleven dan verwacht. "Daardoor hebben we meer vrijheid in de race om voor de een- of tweestopper te gaan. Ik denk dan ook dat Max helemaal niet zo'n slecht af is."
Veel coureurs op zacht is goed nieuws voor Verstappen
Dat vele andere coureurs op zondag ook op de zachte band starten, is goed nieuws voor de Red Bull-coureur. Behalve Hamilton staan alleen Bottas en Tsunoda ook op de medium band. Als alle andere coureurs op de zachte banden rond hetzelfde tijdstip moeten stoppen als Max, zullen zij niet in de weg rijden na zijn pitstop. Tsunoda en Bottas rijden mogelijk wat langer door. De Japanner zal ongetwijfeld met alle liefde aan de kant gaan voor de Nederlander. Alleen Valtteri kan nog een rol gaan spelen door de Nederlander op te houden als de Fin zijn pitstop uitstelt en in het pitwindow van Verstappen weet te blijven.
Meest gelezen