Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari heeft het meest geprofiteerd van Pirelli-test'

Het team wat wellicht de meeste progressie heeft gemaakt ten opzichte van vorig jaar is Ferrari. Het Italiaanse team is van het derde team van het veld opgeschoven naar de top van het veld en concurreert dit seizoen met Mercedes. Volgens Pirelli-baas Mario Isola heeft Ferrari als enige topteam slim gewerkt tijdens de 'blinde' bandentest van Pirelli, die in 2016 werden uitgevoerd.

Net als de regels op het gebied van aerodynamica werden ook de regels op het gebied van de banden grondig aangepast. Om alle aanpassingen correct door te voeren, wilde Pirelli graag tests uitvoeren met aangepaste Formule 1-wagens. Niet geheel toevallig waren de topteams Mercedes, Ferrari en Red Bull er als de kippen bij om de tests uit te voeren. Met gemodificeerde bolides uit 2015 werden de 2017-banden van Pirelli 'blind' getest. Dit hield in dat de coureurs en teams geen idee hadden welke band er onder de auto lag. Ze konden wel de data in zien, maar deze data was desgevraagd ook beschikbaar voor de rest van de teams. De tests werden uitgevoerd gedurende het seizoen 2016. Omdat de Mercedes-coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton in een felle strijd om het kampioenschap verwikkeld waren, gaf Mercedes de voorkeur aan Pascal Wehrlein. Red Bull volgde dat voorbeeld, aangezien het er alles aan gelegen was om tweede te worden in het kampioenschap, en gaf voornamelijk jonge talenten als Pierre Gasly de gelegenheid te testen. Ferrari had daarentegen nergens meer om voor te rijden en dus zette het team Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen in om te testen voor Pirelli. Dat blijkt de sleutel tot succes te zijn geweest, althans dat is de mening van Pirelli-baas Mario Isola. Door ervaren coureurs te laten rijden kreeg het team waardevolle informatie, aldus Isola. "De ervaring van een viervoudig en eenvoudig wereldkampioen is zeer waardevol. Pascal Wehrlein is bijvoorbeeld een goede coureur en hij gaf ons goede feedback, maar de feedback van Sebastian Vettel was zeer gedetailleerd en accuraat" , geeft Isola het verschil aan tussen het laten rijden van een ervaren en onervaren coureur.

De feedback werd gecontroleerd door Pirelli, waarbij de feedback van Vettel het meest accuraat bleek. De Duitser heeft daarmee zijn team ook de meest waardevolle informatie kunnen geven voor het ontwikkelen van de 2017-bolide. "We hadden heel veel sensoren op de bolide, dus we konden goed checken of de feedback ook overeenkwam met de data. Bij Vettel was dat vaak het geval" , aldus Isola. Met het inzetten van twee ervaren coureurs lijkt Ferrari dus een meesterzet te hebben gedaan. Door de zeer accurate informatie heeft het team in één keer een goede auto kunnen bouwen, dat direct kon concurreren met Mercedes. Mede hierdoor staat Sebastian Vettel nog altijd aan kop van het klassement, met 14 punten voorsprong op Lewis Hamilton.

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract