Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Ferrari heeft op vermogen het gat met Red Bull en Mercedes kunnen dichten'

Ferrari heeft het gat in motorvermogen met Mercedes en Red Bull kunnen dichten door de transitie naar een nieuwe soort brandstof, zo melden verschillende Italiaanse media. De Scuderia moet door de E10-brandstof meerdere paardenkrachten hebben gewonnen.

Volgens verschillende Italiaanse media heeft Ferrari na een nieuw brandstofmengsel veel pk's gevonden. Het gat op motorisch vlak naar Red Bull en Mercedes zou door de nieuwe E10-brandstof gedicht zijn. De nieuwe brandstof komt ruimschoots op tijd voor de motorbevriezingen in de F1. Met het oog op duurzaamheid binnen de F1 heeft Ferrari de overstap gemaakt naar een brandstofmengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent ethanol. Vanaf 2022 is dit verplicht voor alle teams in de koningsklasse. De introductie van ethanol in het mengsel is naar verluidt een enorm lastige opgave voor de F1-teams, maar Ferrari heeft het aantal pk's alweer goed weten te maken. Volgens Motorsport Italië is de Ferrari-krachtbron van 2022 mét de nieuwe brandstof nu al sneller dan de motor die werd gebruikt in de slotfase van 2021. Hiermee lijkt de Italiaanse renstal weer terug te krabbelen richting de status van topteam.

Shell heeft hard gewerkt aan oplossing

Shell, een grote partner van Ferrari, heeft de analyse en studie van de brandstoffen voor de nieuwe F1-reglementen uitgevoerd. In samenwerking met de Scuderia is het gelukt om het verlies in vermogen terug te winnen in de nieuwe E10-brandstof. De eerste resultaten van de nieuwe 2022-krachtbron op de testbank laten volgens de Italianen zien dat het gat naar Honda en Mercedes is gedicht. De resultaten van Ferrari zijn zelfs nog beter dan men aanvankelijk had verwacht. Zoals altijd moet het nog worden bewezen op het asfalt. Hoe sterk de betrouwbaarheid is van de motor blijft ook nog maar de vraag. In een gesprek met geselecteerde leden van de media, waaronder RacingNews365, legde teambaas Mattia Binotto uit dat er in Maranello veel werk is geleverd. "Als ik naar vorig jaar (2020) kijk, dan was snelheid op het rechte stuk een serieus probleem." "Ik denk dat, als we nu vergelijken met vorig jaar, er veel vooruitgang is geboekt. Er is een kloof met de besten, maar de kloof wordt kleiner en ik ben er vrij zeker van dat we nog zullen gaan verbeteren", aldus Binotto, die benadrukt dat er enorm hard wordt gepusht om de krachtbron klaar te stomen voor de motorbevriezing.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi