Daar waar de technische regels zijn verschoven naar 2022, zo staat de invoering van de nieuwe financiële regels nog steeds voor 2021 op de planning. Het geplande budgetplafond van 175 miljoen dollar wordt naar alle waarschijnlijkheid zelfs nog verder verlaagd. Iets waar Ferrari allesbehalve reikhalzend naar uitkijkt. Volgens de Italianen gaan namelijk teveel mensen binnen het team, maar ook bij andere teams, op deze manier hun banen verliezen en dit kan volgens de Scuderia niet de bedoeling zijn van de nieuwe budgetregels. Daarom heeft het oudste team op de grid een alternatief budgetplafond-plan gemaakt. Ferrari heeft kenbaar gemaakt dat men op bepaalde onderdelen van de wagen kosten wil besparen. Volgens het succesvolle merk uit Maranello zou men bijvoorbeeld 5 a 10 miljoen euro kunnen besparen op de ontwikkeling van de motoren en zo'n 20 miljoen op de ontwikkeling van het chassis. De Corriere della Sera geeft aan dat dit de eerste voorbeelden zijn die Ferrari heeft gegeven als kostenbesparingen en dat Red Bull zich kan vinden in deze richtlijnen. Bij de Italiaanse krant is het echter ook duidelijk geworden dat niet alle teams zich scharen achter de plannen van de Scuderia en dat er zelfs flinke weerstand bestaat tegen de voorstellen. Ook is het afwachten welke standpunten Mercedes en Renault zullen innemen. Het is nog onduidelijk hoe de toekomst eruit ziet voor de Duitse en Franse constructeurs en daarom nemen zij nog geen duidelijke stelling omtrent de verandering van de bedragen omtrent het budgetplafond.
Meest gelezen