Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje werd er veelal gewezen op het gigantische verlies dat Ferrari in de laatste sector leed. Die laatste sector is een bochtige, eentje waar de topsnelheid niet wordt gehaald. Vergelijkbaar met Monaco, dus. "We verliezen tijd in de laatste sector, eigenlijk in elke bocht. Vanaf bocht tien is er geen enkele bocht waarin het bij ons wil vlotten", sprak Ferrari-coureur Sebastian Vettel na de kwalificatie in Spanje, waar hij acht tienden verloor in enkel het laatste gedeelte van het circuit ten opzichte van polesitter Valtteri Bottas. "Acht tienden van een seconde klinkt uiteraard als heel erg veel, maar als je dat deelt door het aantal bochten dan is het al wat minder", probeerde hij de hoop er in te houden. "Desalniettemin is het in ieder geval teveel. Ferrari heeft heel veel huiswerk. De wagen voelt verre van perfect, we hebben niet genoeg grip en kunnen niet hard genoeg door de bochten heen, we kunnen niet zo eenvoudig op het gaspedaal stampen als bijvoorbeeld Mercedes. Het probleem zit 'm zeker niet in de remzone, maar in de snelheid die door de bocht wordt meegenomen." Ferrari zegevierde in 2017 nog tijdens de Grand Prix van Monaco, Vettel zorgde er destijds voor dat een zestien jaar durende droogte tot een einde werd gebracht. In 2018 reed de Duitser achter winnaar - en toen nog Red Bull Racing-coureur - Daniel Ricciardo als tweede over de eindstreep.
Meest gelezen