De eerste echte grote Ferrari-upgrades zullen we pas over ruim twee weken zien in Barcelona, maar al in Miami zullen we de eerste nieuwigheden spotten op de F1-75 van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Mattia Binotto gaf dat al toe tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. Een nieuwe achtervleugel, met een ander profiel, zal worden geïntroduceerd in Florida. Dit is echter niet de meest significante verandering die de Italianen door zullen voeren in Miami. Daags na de race in Imola deed Ferrari namelijk mee aan een Pirelli-bandentest met de huidige 2022-bolide. Carlos Sainz probeerde daar kortstondig een nieuwe vloer uit.
Een nieuw verticale strip is diagonaal naast de Venturi-kanalen geplaatst (zie de rode pijl).
Wat komt er bij de nieuwe update kijken?
Onder meer de rand van de vloer is geüpdatet door de Scuderia, met een nieuwe boogvormige inkeping. Daarnaast zien we ook een glimp van een extra verticale strip, die diagonaal is geplaatst (zie de rode pijl op de foto hierboven en de gele streepjes op de foto hieronder). Het is een soort skid block, die ervoor moet zorgen dat de vloer aan de achterkant, voor de achterwielen, niet vervormd als de druk toeneemt. Ferrari lijkt daarbij te hebben afgekeken bij Red Bull, dat een vergelijkbaar concept heeft geïnstalleerd op de vloer van haar RB18. Deze metalen elementen spelen een rol bij het verminderen van de trillingen die worden veroorzaakt door porpoising op de rechte stukken. Daarnaast zorgt het ervoor dat de snelheid waarop de auto begint te stuiteren wordt verhoogd. Kort gezegd moet deze update ervoor zorgen dat het porpoising niet alleen wordt verminderd aan het einde van de rechte stukken, maar het moet er ook voor zorgen dat het verschijnsel minder vaak optreedt.
De nieuwe versie van de vloer wordt gekarakteriseerd door een nieuwe, boogvormige inkeping, die de aanwezigheid van de onderliggende strip, die er voor moet zorgen dat de vloer niet vervormd op hoge snelheden.
De voordelen voor Ferrari
Niet alleen moet deze update van Ferrari ervoor zorgen dat het porpoising verminderd wordt en de coureurs zich comfortabeler voelen achter het stuur, de nieuwe vloer zal ongetwijfeld ook een positieve impact hebben op de performance van de F1-75. Vooral qua stabiliteit en aerodynamische efficiëntie moet er een stap worden gezet. Doordat het gestuiter wordt verminderd, zouden de banden beter moeten werken en horen deze minder last te hebben van de drukveranderingen, maar ook van het gripverlies dat kan komen kijken bij het fenomeen porpoising. Daarnaast moet deze oplossing, of beter gezegd het managen van het porpoising, ook mogelijkheden creëren voor Ferrari om meerdere set-ups en afstellingen uit te proberen die de aerodynamische efficiëntie van de wagen maximaliseren zonder dat het fenomeen daarbij erger wordt. Al met al kunnen we erop rekenen dat het spannende gevecht tussen Ferrari en Red Bull in Miami onverminderd door zal gaan.
Meest gelezen