Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari kijkt af bij Red Bull en komt met interessante update

Ferrari komt in Miami met haar eerste upgrade van het seizoen. Alhoewel het geen groot pakket is, zien we een interessante verandering, die verdacht veel lijkt op een oplossing die ook op de RB18 van Max Verstappen is terug te zien. Technisch Formule 1-analist Paolo Filisetti legt uit.

De eerste echte grote Ferrari-upgrades zullen we pas over ruim twee weken zien in Barcelona, maar al in Miami zullen we de eerste nieuwigheden spotten op de F1-75 van Charles Leclerc en Carlos Sainz.

Mattia Binotto gaf dat al toe tijdens het Grand Prix-weekend in Imola. Een nieuwe achtervleugel, met een ander profiel, zal worden geïntroduceerd in Florida. Dit is echter niet de meest significante verandering die de Italianen door zullen voeren in Miami.

Daags na de race in Imola deed Ferrari namelijk mee aan een Pirelli-bandentest met de huidige 2022-bolide. Carlos Sainz probeerde daar kortstondig een nieuwe vloer uit.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Een nieuw verticale strip is diagonaal naast de Venturi-kanalen geplaatst (zie de rode pijl).

Wat komt er bij de nieuwe update kijken?

Onder meer de rand van de vloer is geüpdatet door de Scuderia, met een nieuwe boogvormige inkeping. Daarnaast zien we ook een glimp van een extra verticale strip, die diagonaal is geplaatst (zie de rode pijl op de foto hierboven en de gele streepjes op de foto hieronder). Het is een soort skid block, die ervoor moet zorgen dat de vloer aan de achterkant, voor de achterwielen, niet vervormd als de druk toeneemt.

Ferrari lijkt daarbij te hebben afgekeken bij Red Bull, dat een vergelijkbaar concept heeft geïnstalleerd op de vloer van haar RB18. Deze metalen elementen spelen een rol bij het verminderen van de trillingen die worden veroorzaakt door porpoising op de rechte stukken. Daarnaast zorgt het ervoor dat de snelheid waarop de auto begint te stuiteren wordt verhoogd.

Kort gezegd moet deze update ervoor zorgen dat het porpoising niet alleen wordt verminderd aan het einde van de rechte stukken, maar het moet er ook voor zorgen dat het verschijnsel minder vaak optreedt.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

De nieuwe versie van de vloer wordt gekarakteriseerd door een nieuwe, boogvormige inkeping, die de aanwezigheid van de onderliggende strip, die er voor moet zorgen dat de vloer niet vervormd op hoge snelheden.

De voordelen voor Ferrari

Niet alleen moet deze update van Ferrari ervoor zorgen dat het porpoising verminderd wordt en de coureurs zich comfortabeler voelen achter het stuur, de nieuwe vloer zal ongetwijfeld ook een positieve impact hebben op de performance van de F1-75. Vooral qua stabiliteit en aerodynamische efficiëntie moet er een stap worden gezet.

Doordat het gestuiter wordt verminderd, zouden de banden beter moeten werken en horen deze minder last te hebben van de drukveranderingen, maar ook van het gripverlies dat kan komen kijken bij het fenomeen porpoising.

Daarnaast moet deze oplossing, of beter gezegd het managen van het porpoising, ook mogelijkheden creëren voor Ferrari om meerdere set-ups en afstellingen uit te proberen die de aerodynamische efficiëntie van de wagen maximaliseren zonder dat het fenomeen daarbij erger wordt.

Al met al kunnen we erop rekenen dat het spannende gevecht tussen Ferrari en Red Bull in Miami onverminderd door zal gaan.

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

14 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull