Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari klaar om serieuze stappen te zetten na oplossen 'stuiterproblemen'

Ferrari viel in de raceweekenden voorafgaand aan de zomerstop wat verder terug, maar lijkt de problemen van de afgelopen maanden inmiddels de baas te zijn. Performance engineer Jock Clear legt uit dat het weer de goede kant op gaat.

Sainz Leclerc Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari had het de afgelopen raceweekenden flink lastig, wat vooral veroorzaakt werd door het 'stuiterprobleem' waar de Italiaanse renstal tijdens de Grand Prix van Spanje mee te maken kreeg. De nieuwe vloer die dat weekend geïntroduceerd werd zorgde niet voor het verbeteren van performance, maar bracht dus dat ongewilde stuiterprobleem met zich mee. In Silverstone besloot Ferrari daarom terug over te stappen op de oude vloer, zodat het team in aanloop naar de Grand Prix van Hongarije weer aan de nieuwe vloer kon werken.

Na de Grands Prix van Azerbeidjzan en Singapore leek Ferrari er weer beter voor te staan, zag ook performance engineer Jock Clear. Hij legt bij Motorsport.com dan ook uit dat het de goede kant op lijkt te gaan. "Je zal nooit voor de volle honderd procent vertrouwen hebben, maar dit is wel een goede representatie van de pieken en dalen van een ontwikkelingsproces. Wij stelden waarschijnlijk dezelfde vragen als de andere teams: zijn we echt de weg kwijt?"

"Na de GP van Spanje hadden we niet het idee de weg kwijt te zijn, maar we wisten wel dat er sprake was van een afwijking wat de data uit de windtunnel en de data afkomstig van het circuit betreft. We moesten dus uitzoeken wat daar gaande was, maar dat is allemaal onderdeel van het proces. Als je een afwijking ziet, moet je de oorzaak achterhalen, daar vervolgens aan werken om vervolgens onder betere omstandigheden door te kunnen gaan."

Clear denkt dat Ferrari inmiddels goed op weg is om de laatste stap van dat proces te bereiken. "Ik denk dat we inmiddels wel laten zien dat we het begrijpen en dat we weer op de goede weg zijn. We moeten gewoon wat alerter zijn en de volgende afwijking op tijd spotten, want die zal er hoe dan ook komen. Het is dus niet zo dat ontwikkelingen soms wel of soms niet werken, want we testen iedere week nieuwe dingen. We weten dat ons proces werkt en hebben er ook echt vertrouwen in, alleen moeten we nu alert blijven om de volgende banenschil op de weg op tijd te achterhalen."

Lastig karwei

Maar waarom is Clear precies zo waakzaam als Ferrari het probleem inmiddels begrijpt? Daar zit volgens de performance engineer een hele goede reden achter, want het ontwikkelen van een vloer is binnen de huidige reglementen toch een verrassend lastig karwei. Dat heeft vooral te maken met de efficiëntie van de windtunnels die Formule 1-teams gebruiken, want die is vooral afhankelijk van de dynamische omstandigheden waarmee de teams willen testen. 

"Ik denk dat we, sinds we de auto's met ground effect weer terug hebben gebracht, te maken krijgen met hele andere problemen en uitdagingen. Als een auto wat hoger boven de grond rijdt en de vloer daarmee dus geen grote hoeveelheden downforce genereert op basis van de rijhoogte, kan de windtunnel de werkelijkheid vrij accuraat nabootsen. Maar zodra je wil testen met de gevolgen van het raken van kerbstones of stuiteren, bijvoorbeeld, laat de tunnel nog te wensen over."

"We proberen dat stuiteren bijvoorbeeld wel na te bootsen, maar de data die we uit dat soort tests in de tunnel halen is eigenlijk een grote puinhoop. Maar zelfs als de data op de baan ook een puinhoop is, moeten onze coureurs de auto nog wel kunnen besturen. Er is een bepaalde correlatie tussen de tunnel en de prestaties op de baan, maar dat maakt het lastig om daar honderd procent op te kunnen vertrouwen. Er zal altijd sprake zijn van een soort afwijking, maar die worden met het ground effect wel een stuk groter."

"De rijhoogte van de auto's wordt namelijk steeds belangrijker. Je verliest al je downforce naarmate de afstand tot de grond kleiner wordt, maar zodra je de vijf millimeter bereikt krijg je ineens weer een hele lading downforce en dat heeft natuurlijk ook effect op de vloer. Iedereen wordt voortdurend geconfronteerd met die uitdaging." 

Ook interessant:

Vloekende Verstappen zet F1 op scherp én op stelten

De Formule 1 was in rep en roer na de taakstraf voor Max Verstappen voor het gebruik van een vloekwoord. Iedereen vindt er wat van en vrijwel iedereen is op de hand van Verstappen. Voer voor discussie, een discussie die we ook in een kakelverse podcast 'gewoon' voortzetten.

Bekijk je de podcast liever op Youtube, dat kan hier!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal