Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz krijgen er deze zomer naar verluidt wat extra paardenkrachten bij. De krachtbron van de Italiaanse renstal krijgt een upgrade van de hybride systemen, welke ondanks de motorbevriezing van dit F1-seizoen nog wel een upgrade mogen krijgen. Tot aan de deadline van 1 september 2022 mogen de Formule 1-teams nog een upgrade doorvoeren aan de MGU-K, de Energy Store en de Control Electronics. Ferrari laat deze kans niet liggen en krijgt volgens La Gazzetta Dello Sport nieuwe onderdelen in Silverstone. Van 1 tot en met 3 juli wordt de GP in Groot-Brittannië verreden. In 2021 maakte de Italiaanse renstal al een grote stap voorwaarts rond de GP van Turkije. De elektrische systemen werden omgezet van een 400 volt-systeem naar een van 800 volt. Ook dit jaar blijft het team achter de schermen doorontwikkelen bij de motor. Althans, waar dat nog kan en mag.
Gridstraffen een zeer waarschijnlijk gevolg voor Ferrari
De upgrades van de Scuderia betekenen natuurlijk dat er nieuwe onderdelen worden gebruikt voor de krachtbron. Het te vaak wisselen van motoronderdelen resulteert echter in gridstraffen. Leclerc en Sainz waren al niet ver verwijderd van zo'n straf, maar zullen nu bijna niet meer kunnen ontkomen aan extra onderdelen. Zo hebben beide coureurs al twee van de drie toegestane MGU-K's gebruikt en krijgt Sainz al een penalty wanneer hij een nieuwe Control Electronics krijgt. Het hele overzicht van de coureurs en het gebruikte aantal onderdelen vind je hier.
Meest gelezen