De woordenwisseling tussen Ferrari-coureur Carlos Sainz en zijn team bij de GP van Monaco was misschien wel exemplarisch voor het seizoen van Ferrari tot nu toe. Verkeerde strategische keuzes, een wagen die niet optimaal presteert. Alleen in Azerbeidzjan was er een podiumplek (Leclerc op P3), verder was het vooral middelmatig. In gesprek met onder meer RacingNews365 geeft teambaas Fred Vasseur zijn blik op de hele situatie. "Ik stond in Monaco aan de pitmuur toen Carlos zich liet horen over de boordradio. Maar toen hij na de race terugkeerde bij het team, hebben we hem de strategie uitgelegd. Het was geen foute call om te voorkomen dat Hamilton een undercut op Carlos uitvoerde. Het plan was om langer door te rijden als Ocon zou pitten. Wij moesten een andere strategie kiezen. Als je die call niet maakt, kun je posities gaan verliezen, terwijl je zelf wacht op een safety car, een rode vlag of dat er iets anders gebeurt. Dan ben je de held van het weekend. Maar dat is een hele andere discussie. Maar als je het hebt over strategie, dan was de call goed."
Geen ramp
Over een gebrek aan snelheid, daar heeft Vasseur ook een duidelijke mening over. Volgens hem valt het redelijk mee. "In Monaco hadden we P3 in de kwalificatie, op slechts een tiende van een seconde achterstand op poleposition. Het was geen ramp, maar wel hebben we fouten gemaakt dat weekend, zowel het team als de coureurs." "Maar om te zeggen dat de snelheid er niet was in Monaco, dat is denk ik een beetje te kort door de bocht. We zaten in de positie om te strijden voor poleposition en konden vooraan starten. Winst was mogelijk. De coureurs kwamen met hoge verwachtingen naar Monaco, net als het team", zegt Vasseur. "De grootste fout die we dit weekend gemaakt hebben, was Leclerc met Norris (waardoor de Ferrari-coureur een gridstraf van drie plekken kreeg, red.), maar je kunt niet zeggen dat we de snelheid niet hebben." Waar het tijdens de race nogal eens tegenvalt bij Ferrari, is het team tijdens de kwalificatie meestal wel in staat om te strijden voor de eerste plekken, zo ziet Vasseur. "Op Djedda na zijn we altijd in positie om te vechten voor de eerste vier plekken, voor poleposition. Als we de problemen kunnen oplossen waar we nu mee kampen, dan kunnen we zeker ook tijdens de race vechten voor de overwinning. maar het is zoals het is en het zal beter moeten. De focus van iedereen is daar op gericht en we komen met oplossingen en updates en dan kunnen we zeker gaan winnen."
Begrijpen wat fout is
Vasseur is sinds dit seizoen teambaas bij Ferrari en heeft ondanks de tegenslagen waarmee hij te maken heeft vertrouwen in een succesvol seizoen. "Het belangrijkste en het moeilijkste deel van mijn werk is om te begrijpen wat een fout is en wat geen fout is. We hebben klachten over de strategie tijdens de race, maar zoals al eerder gezegd dat was geen fout. Het is geen kwestie van strategie, maar een kwestie van risicobeoordeling en wat je wilt bereiken." "Misschien moeten we de communicatie met de coureurs versterken. Maar je kunt ook niet twee mensen hebben die met de coureurs in de auto communiceren, dat is een nachtmerrie. Mijn taak is om actie te ondernemen en een beslissing te nemen zodra ik merk dat we ergens zwak zijn. Maar daar is het nu nog te vroeg voor."
Meest gelezen