Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari mengt zich in verhitte discussie tussen Red Bull en Mercedes

De nieuwe regelwijzigingen voor 2026 zorgen nu al voor de nodige frustraties bij de Formule 1-teambazen. Zo staan Red Bull-teambaas Christian Horner en Mercedes-teambaas Toto Wolff lijnrecht tegenover elkaar omtrent de nieuwe motorregel. Hoe kijkt Ferrari-teambaas Fred Vasseur ernaar?

Iedereen heeft een mening over de geplande regelwijzigingen voor het F1-seizoen in 2026. Het idee van de regelwijziging is dat vanaf 2026 de kracht van de F1-motor voor de helft van de batterij gaat komen en voor de andere helft uit de verbrandingsmotor. Christian Horner is bang dat deze aanpassing gaat leiden tot 'technische Frankenstein-bolides'. Ook zijn coureur Max Verstappen is niet enthousiast: "Het ziet er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit. Als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je volgens onze simulaties al vier, vijfhonderd meter voor de eerste bocht terugschakelen omdat dit sneller zou zijn." Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt Red Bull in deze situatie overdrijven: "Denk je nou echt dat we in deze sport niet innovatief genoeg zijn om reglementen te verzinnen waarbij coureurs niet hoeven terug te schakelen op de rechte stukken?"

"Eigenlijk alleen maar gebaseerd op aannames"

En nu is het tijd voor de Ferrari-teambaas om zich in de discussie te mengen. Fred Vasseur zei er donderdag in de persconferentie tegen onder andere RacingNews365 er het volgende over: "Ten eerste denk ik dat het belangrijk is dat we het eens worden over de snelheid van de auto's in 2026. Als we ons dan zorgen maken kunnen we altijd nog kleine aanpassingen doen. We hebben tijd om te finetunen." De krachtverhoudingen maken volgens de Fransman ook niet uit: "Het is geen game changer als we praten over de ontwikkeling van de motor." Toch blijft de Ferrari-teambaas ook voorzichtig: "Het is erg moeilijk om een goed beeld van de situatie te krijgen. Eigenlijk is dat beeld alleen maar gebaseerd op aannames. We weten nog niet hoe groot de banden gaan worden. Of hoeveel grip ze gaan hebben. We weten ook niets over het niveau van downforce op de nieuwe auto's, we weten niet hoeveel drag de auto gaat hebben. We moeten echt met z'n allen gaan zitten en proberen om iets op de bouwen, samen. Ik wil graag optimistisch zijn."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"