Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Ferrari moet een cultuuromslag maken om weer terug te keren aan de top"

Ferrari is hard aan het werk om terug te keren aan de top van de Formule 1. De Italianen gaan er vanuit dat ze pas in 2022 weer competitief zullen zijn, maar de laatste raceresultaten zijn bemoedigend te noemen. In gesprek met RacingNews365 laat Minardi-coureur Matteo Bobbi weten dat men binnen de Scuderia nog het nodige zal moeten veranderen om weer vooraan mee te kunnen strijden.

Matteo Bobbi kwam in de zero's uit als testcoureur voor Minardi, het team waar op dat moment ook Jos Verstappen voor reed. Tegenwoordig is Bobbi actief als Sky Sport Italia -analist en runt hij ook een E-sports bedrijf met voormalig Ferrari-rijder Jean Alesi. De Italiaan is dan ook goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij de Scuderia en die geven Bobbi hoop op betere prestaties van de Italiaanse trots in 2021: "Op technisch gebied zie je dat Mattia Binotto een team voor de toekomst aan het bouwen is. Ferrari spendeert ontzettend veel dit seizoen, bijvoorbeeld met het opzetten van een nieuwe simulator. Men is in Maranello hard bezig met het ontwikkelen van een nieuwe motor en die heeft men ook nodig", aldus Bobbi tegenover RacingNews365 . De in Milaan geboren en getogen coureur laat vanuit zijn thuisstad weten dat Ferrari de afgelopen jaren een verkeerde weg is ingeslagen en dat men daarvoor nu de tol betaald: "Ferrari maakte natuurlijk een compleet verkeerde wagen in 2020, maar ik denk dat ook de bolide van 2019 niet heel sterk was. Op technisch- en downforceniveau is het simpelweg te min bij Ferrari op het moment. Dat komt mede doordat men de juiste mensen de afgelopen jaren heeft zien vertrekken. Aldo Costa, James Allison en Lorenzo Sassi vertrokken allen naar Mercedes. Die transfers zeggen veel over de cultuur bij Ferrari." "Ferrari kent namelijk een politiek probleem, wat diep geworteld ligt binnen het team. Dat probleem is er niet nu opeens ontstaan, maar is eigenlijk een terugkerend iets in de historie van het team. In het verleden heeft men ook al meerdere malen last van interne conflicten gehad. Bij Mercedes is dat niet het geval, daar werken mensen niet tegen elkaar. Ze gebruiken ideeën van iedereen, jong en oud het maakt niet uit wie iets verzint, het gaat erom dat het functioneert. Bij Ferrari is dat niet het geval, daar wordt toch vaak naar ervaren personen geluisterd en slaat men het advies van een jongere engineer over. Dat is een cultuur die Binotto op het moment probeert te veranderen, maar daar heeft hij tijd voor nodig", aldus de uitleg van Bobbi over de oorzaak van de mindere prestaties van de Scuderia. Het interview met Matteo Bobbi loopt verder onder de foto

"De mentaliteitsomslag die Binotto probeert door te voeren bij het team is ontzettend belangrijk, net als dat ook de simulator een groot verschil kan maken. Zelf rijd ik vaak in de simulator van Dallara en je merkt daarin hoe realistisch de simulatoren van tegenwoordig zijn. Men kan daar onwijs veel informatie uithalen en daarom is het belangrijk dat Ferrari volgend jaar gebruik kan maken van een gloednieuwe simulator. Van wat ik heb gehoord, gaat het echt om een geweldig project. Dat is ook nodig voor Ferrari, want de simulatoren van Mercedes en Red Bull moeten echt van een enorm hoog niveau zijn. Daarom moet Ferrari ook op het gebied van de simulator de strijd met die teams aangaan." Naast de ontwikkelingen die Ferrari zelf doormaakt, heeft de voormalig trainingspartner van Robert Doornbos ook goede hoop op nieuwe Formule 1-bolides in 2022: "De huidige wagens hebben op dit moment te veel downforce, wat ervoor zorgt dat inhalen heel lastig wordt. Dat is iets dat veranderd moet worden en in 2022 gaan we eindelijk de juiste kant op, maar ik weet niet of die veranderingen al genoeg zullen zijn. Je krijgt op de voor- en achtervleugel minder downforce, terwijl je meer downforce aan de onderkant van de wagen krijgt. Dat moet ervoor zorgen dat er beter ingehaald kan worden en ik denk dat het kans van slagen heeft, wat ook voor een verandering aan de top van de F1 kan brengen." Naast de aerodynamische veranderingen is Bobbi ook optimistisch gestemd over de budgetcap die ingevoerd zal worden en hoopt hij ook dat de Formule 1 zal leren van het huidige seizoen. "De budgetcap is in mijn ogen ook een goede verandering, ik bedoel de verschillen tussen de grote en kleine teams zijn financieel inmiddels zo groot, dat is niet meer te doen. Nu komt alles zeker qua budget dichterbij elkaar en dat kan de kleine teams helpen om wat meer naar voren te komen. Tot slot hoop ik ook dat de Formule 1 vaker zal rijden op 'oude circuits' zoals men dat ook dit seizoen heeft gedaan." "In mijn ogen maken ook circuits namelijk een verschil. Je ziet dit jaar wel dat we op de oudere circuits veel meer hebben genoten van races, terwijl we bijvoorbeeld in Rusland een saaiere race kregen doordat het circuit niet zoals Mugello of Portimao is."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi