Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari moet op strategie sterker Mercedes en Red Bull verslaan in Monza

Charles Leclerc start weliswaar vooraan in de Grand Prix van Italië, maar Ferrari zal het in de thuisrace behoorlijk zwaar krijgen ten opzichte van Mercedes - en mogelijk ook Red Bull. De beste kans op een overwinning voor eigen publiek lijkt in de strategie te zitten.

Op papier liggen de vele lange rechte stukken van het circuit van Monza de Ferrari's uitstekend, gezien de superieure prestaties van de krachtbron. Daarnaast speelt voor de Grand Prix van Italië het weghalen van vleugelelementen om de luchtweerstand te verminderen een cruciale rol, juist ook voor 'uitdagers' Mercedes en Red Bull. Toch is er nog steeds wel enige mate van aerodynamische grip gewenst, om te voorkomen dat de banden het te zwaar krijgen bij het uitkomen van langzame bochten - zoals de twee chicanes in het circuit van Monza. Het belangrijkste doel is dus het behalen van maximale aerodynamische efficiëntie.

Banden en pitstops

Het is in elk geval overduidelijk dat de soft-band de voorkeur geniet tijdens deze race. Dat heeft vooral te maken met de koele omstandigheden, waarbij het zachtere rubber sneller op werktemperatuur komt en een medium-band sneller slijt. Volgens Pirelli is de zachte band ongeveer 0,6 seconde per rondje sneller dan het medium-rubber - terwijl de harde band naar schatting nog een halve seconde minder vlot is op racetempo en duidelijk ongewenst is. Tijdens de vrije trainingen liet Valtteri Bottas in long runs zien gemiddeld 0,3 seconde per rondje sneller te kunnen zijn dan Max Verstappen en Sebastian Vettel. Voor Verstappen werkten de mediums daarbij juist goed - hij was er gemiddeld 0,4 seconde sneller mee dan Lewis Hamilton en 0,7 dan Vettel. De top tien zal sowieso op zachte banden starten, net als het overgrote deel van de rest van het veld - zoals Max Verstappen, die vrije bandenkeuze heeft. Volgens de voorspelling is een enkele pitstop tussen ronde 19 en 29 (van de in totaal 53) naar mediums ideaal - omgekeerd kan dat tussen ronde 28 en 38. Wegens de lange pitdelta van 24 seconden is meermaals stoppen voor nieuwe banden erg ongunstig, tenzij er een (virtuele) safety car zou komen.

Mercedes in het voordeel

Wanneer het op bandenmanagement aankomt, is Mercedes in het voordeel. Hamilton en Bottas hebben weliswaar aangegeven (net als Charles Leclerc) vrijwel alle vleugelelementen te hebben verwijderd voor zo min mogelijk luchtweerstand, maar de Mercedessen beschikken over meer 'natuurlijke' grip. Niet voor niets meent teambaas Toto Wolff dat zijn renstal er hier beter voor staat dan in de Grand Prix van België - waar Hamilton eigenlijk al een betere race pace had dan Leclerc. Toch is ook de Monegask vol van vertrouwen: "Onze race pace ziet er hier beter uit dan in de tweede vrije training op het circuit van Spa-Francorchamps, dus ik heb vertrouwen. Een goede start zal van belang zijn gezien het lange stuk richting de eerste bocht." En Max Verstappen? Die zal achteraan starten - of mogelijk zelfs vanuit de pitstraat - en moet in principe hopen op een gekke race om zich te kunnen mengen in de strijd met de Mercedessen en de Ferrari's. Mits de Nederlander daarvan kan profiteren, is de eveneens superieure natuurlijke grip van de Red Bull een krachtig wapen om Ferrari op enig moment ook onder druk te zetten. Nota bene voor de ogen van de tifosi.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'