Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep

F1-stand

  • 1 HAM 284
  • 2 BOT 221
  • 3 VER 185
VT1 vr 20 sep 10:30 12:00
VT2 vr 20 sep 14:30 16:00
VT3 za 21 sep 12:00 13:00
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Singapore
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Italië 2019

Ferrari moet op strategie sterker Mercedes en Red Bull verslaan in Monza

Charles Leclerc start weliswaar vooraan in de Grand Prix van Italië, maar Ferrari zal het in de thuisrace behoorlijk zwaar krijgen ten opzichte van Mercedes - en mogelijk ook Red Bull. De beste kans op een overwinning voor eigen publiek lijkt in de strategie te zitten.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Op papier liggen de vele lange rechte stukken van het circuit van Monza de Ferrari's uitstekend, gezien de superieure prestaties van de krachtbron. Daarnaast speelt voor de Grand Prix van Italië het weghalen van vleugelelementen om de luchtweerstand te verminderen een cruciale rol, juist ook voor 'uitdagers' Mercedes en Red Bull.

Toch is er nog steeds wel enige mate van aerodynamische grip gewenst, om te voorkomen dat de banden het te zwaar krijgen bij het uitkomen van langzame bochten - zoals de twee chicanes in het circuit van Monza. Het belangrijkste doel is dus het behalen van maximale aerodynamische efficiëntie.

Banden en pitstops

Het is in elk geval overduidelijk dat de soft-band de voorkeur geniet tijdens deze race. Dat heeft vooral te maken met de koele omstandigheden, waarbij het zachtere rubber sneller op werktemperatuur komt en een medium-band sneller slijt. Volgens Pirelli is de zachte band ongeveer 0,6 seconde per rondje sneller dan het medium-rubber - terwijl de harde band naar schatting nog een halve seconde minder vlot is op racetempo en duidelijk ongewenst is.

Tijdens de vrije trainingen liet Valtteri Bottas in long runs zien gemiddeld 0,3 seconde per rondje sneller te kunnen zijn dan Max Verstappen en Sebastian Vettel. Voor Verstappen werkten de mediums daarbij juist goed - hij was er gemiddeld 0,4 seconde sneller mee dan Lewis Hamilton en 0,7 dan Vettel.

De top tien zal sowieso op zachte banden starten, net als het overgrote deel van de rest van het veld - zoals Max Verstappen, die vrije bandenkeuze heeft. Volgens de voorspelling is een enkele pitstop tussen ronde 19 en 29 (van de in totaal 53) naar mediums ideaal - omgekeerd kan dat tussen ronde 28 en 38. Wegens de lange pitdelta van 24 seconden is meermaals stoppen voor nieuwe banden erg ongunstig, tenzij er een (virtuele) safety car zou komen.

Mercedes in het voordeel

Wanneer het op bandenmanagement aankomt, is Mercedes in het voordeel. Hamilton en Bottas hebben weliswaar aangegeven (net als Charles Leclerc) vrijwel alle vleugelelementen te hebben verwijderd voor zo min mogelijk luchtweerstand, maar de Mercedessen beschikken over meer 'natuurlijke' grip. Niet voor niets meent teambaas Toto Wolff dat zijn renstal er hier beter voor staat dan in de Grand Prix van België - waar Hamilton eigenlijk al een betere race pace had dan Leclerc.

Toch is ook de Monegask vol van vertrouwen: "Onze race pace ziet er hier beter uit dan in de tweede vrije training op het circuit van Spa-Francorchamps, dus ik heb vertrouwen. Een goede start zal van belang zijn gezien het lange stuk richting de eerste bocht."

En Max Verstappen? Die zal achteraan starten - of mogelijk zelfs vanuit de pitstraat - en moet in principe hopen op een gekke race om zich te kunnen mengen in de strijd met de Mercedessen en de Ferrari's. Mits de Nederlander daarvan kan profiteren, is de eveneens superieure natuurlijke grip van de Red Bull een krachtig wapen om Ferrari op enig moment ook onder druk te zetten. Nota bene voor de ogen van de tifosi.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Italië 2019?

Speel mee en win een Max Verstappen cap!

Speel mee

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2019

Volg hier het belangrijkste nieuws over de Italiaanse Grand Prix, de thuisrace van Ferrari.

2 reacties

    Interview Shell verantwoordelijk voor 21 procent van vermogenswinst Ferrari