In aanloop naar de Grand Prix van Australië, de eerste Formule 1-race van het seizoen 2019, is de lokale overheid Down Under een onderzoek gestart naar het initiatief van Phillip Morris. Australische beleidsbepalers plaatsen vraagtekens omtrent de sponsordeal tussen Phillip Morris en Ferrari.
Het logo van het Mission Winnow-initiatief, wat volgens Phillip Morris bedoeld is om de verstokte roker aan gezondere varianten zoals een e-sigaret te helpen, lijkt volgens de Australiërs veel te veel op het Marlboro-logo. Het sigarettenmerk Marlboro valt onder Phillip Morris en was bovendien jarenlang hoofdsponsor van het Ferrari F1-team. Men is bang dat Phillip Morris via Mission Winnow sluikreclame probeert te maken voor onder meer Marlboro en zodoende zou het bedrijf zich dus niet aan de tabaksreclamewet houden. Volgens meerdere tegenstanders is het doel van de reclamelogo's om de gedachten van de kijker dusdanig te beïnvloeden, dat deze associaties legt met de Marlboro-sponsoring van vroeger. Mochten Ferrari en Phillip Morris daadwerkelijk wettelijk gezien over de schreef gaan, dan moeten de logo's van Mission Winnow worden verwijderd voor de Australische Grand Prix. Het overtreden van de tabaksreclamewet kan bovendien consequenties hebben bij elke Grand Prix. Ferrari verschijnt komend seizoen aan de start met Sebastian Vettel en Charles Leclerc. De laatstgenoemde komt over van Sauber, dat dit jaar als Alfa Romeo door het leven gaat. Leclerc neemt de plek van Kimi Raikkonen in, de Fin heeft op zijn beurt het oude stoeltje van de Monegask overgenomen. Ferrari presenteert haar nieuwe bolide op vrijdag 15 februari, om deze twee dagen later tijdens een filmdag in Barcelona de eerste sporen te geven.
Meest gelezen