Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari neemt afscheid van iconische sponsor met spraakmakende F1-geschiedenis

Scuderia Ferrari zal komend Formule 1-seizoen rijden zonder Philip Morris International, een van de grootste sponsoren in de geschiedenis van de Italiaanse renstal.

Ferrari heeft afscheid genomen van sponsor Philip Morris International (PMI). De tabaksproducent was onder de naam 'Mission Winnow' tot en met 2021 naamsponsor van het Formule 1-team, maar de jarenlange sponsordeal is nu gestopt. Sigarettenmerken mochten al langere tijd geen reclame meer maken op de F1-bolides, maar met de naam Mission Winnow kon Philip Morris dit alsnog doen. Hiermee wilde het tabaksbedrijf sinds 2018 nieuwe technologieën promoten middels Ferrari in de Formule 1. Als naamsponsor kreeg Mission Winnow een prominente plek op de bolide. Op zowel de achtervleugel, zijkant als op de engine cover was het merk te zien. Hier was niet iedereen even blij mee, want het MW-logo had een paar gelijkenissen met het logo van sigarettenmerk Marlboro, wat onder Philip Morris valt.

Philip Morris en Ferrari kennen rijke geschiedenis

In 1984 begon het huwelijk van Philip Morris en Ferrari, waarna vanaf 1997 Marlboro de naamsponsor werd van de Scuderia. De twee partijen waren niet alleen verbonden met elkaar door een sponsorschap, maar ook op bestuurlijk niveau werd er aardig wat uitgewisseld. Zo werd Louis Camilleri, voorzitter van Philip Morris, CEO van Ferrari nadat Sergio Marchionne kwam te overlijden. Marchionne was naast Ferrari-CEO ook een van de leden van de raad van bestuur bij PMI. Maurizio Arrivabene is misschien wat bekender onder de Ferrari-fans, gezien hij teambaas was van de renstal tot en met 2018. Ook hij werkte eerder voor Philip Morris, op de marketingafdeling.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"