Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari nog niet uit de penarie: "Hoofdstuk is nog niet afgesloten"

De Formule 1 is opgetogen dat er over een kleine maand weer geracet gaat worden en dingen tot op zekere hoogte weer normaliseren. Voor Ferrari kleeft daar echter een neveneffect aan.

Voor Ferrari kwam de hele coronacrisis natuurlijk net zo ongelegen als voor alle andere Formule 1-teams, maar het zorgde er wel voor dat de hele FIA/Ferrari-rel naar de achtergrond verdween. Nu alles weer lijkt te normaliseren, krijgt die discussie ook weer de nodige wind in de zeilen. De concurrentie is het nog niet vergeten. Want wat was er aan de hand? Ferrari beschikte na de zomerstop van 2019 opeens over een verschrikkelijk snelle motor, waardoor er verdenkingen rezen over gesjoemel met de fuel-flow meter. Dat zou Ferrari in staat stellen op bepaalde momenten meer brandstof te verbruiken dan is toegestaan. De FIA startte een onderzoek en na de wintertests van 2020 bracht men naar buiten dat men een schikking had getroffen met Ferrari. Details over die schikking werden echter niet onthuld, tot ontsteltenis van de concurrentie. Die concurrentie laat het er bijna vier maanden later nog altijd niet bij zitten. Men wil, ongeacht of men daarna vervolgstappen zal zetten, weten wat er is afgesproken in het kader van transparantie. De FIA zegt dat wel te willen prijsgeven, maar Ferrari steekt daar een stokje voor. Verondersteld wordt dat Ferrari inderdaad vals heeft gespeeld, maar dat dat, ook door de FIA, niet kan worden bewezen.

Mocht Ferrari gedacht hebben door inmenging van de coronacrisis van het onderwerp verlost te zijn, heeft het het mis. "Dit hoofdstuk is nog niet gesloten", kopt Renault-teambaas Cyril Abiteboul in gesprek met F1 Insider . De Fransman staat niet alleen: "Ferrari had zichzelf een grote dienst kunnen bewijzen door transparanter te zijn", oppert McLaren-teambaas Andreas Seidl, daarmee suggererend dat ook voor hem de kous nog niet af is. Ook Red Bulls Helmut Marko zegt zich opnieuw vast te bijten in het thema: "Door corona moesten we helaas eerst met andere zaken dealen, maar dat betekent niet dat we de draad niet weer oppakken op het moment dat de zaken weer teruggaan naar het normale." Het is dus waarschijnlijk dat Ferrari in Oostenrijk opnieuw lastige vragen zal moeten beantwoorden, dan wel ontwijken, zoals dat ook op de donderdag in Australië al het geval was. Overigens is Ferrari niet het enige team dat op de Red Bull Ring op weerstand kan stuiten. Ook Mercedes en Racing Point zouden weleens een officieel protest tegemoet kunnen gaan zien .

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"