Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari-onderzoek naar eigen bolide kostte het team 'kostbare performance'

Na de zomerstop waren het Max Verstappen en Red Bull die race na race wist te winnen. Ferrari had ondertussen even pas op de plaats gemaakt om eens heel goed naar haar eigen updates te kijken.

Leclerc Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Direct na de zomerstop ging het bij Ferrari niet van een leien dakje. In België wist Max Verstappen met gemak te winnen vanaf P14 en moest Carlos Sainz er alles aan doen om een Mercedes-bolide van zich af te houden. In Nederland waren het opnieuw de Mercedes-coureurs die beter gingen dan de Ferrari's.

In het eigen Italië wisten ze eindelijk het tij te keren, maar ook in Singapore was Mercedes zeker tijdens de kwalificatie weer heel snel. Al zeven races op rij heeft Ferrari inmiddels niet meer gewonnen, waarna er binnen het team wat onrust ontstond over de prestaties.

Jock Clear, Senior Performance Engineer, vertelt aan The Race dat het team direct na de zomerstop op de baan onderzoek deed naar haar eigen verminderde performance. Daarom werden er tijdens de trainingen in september enkele tests uitgevoerd om te zien of het probleem misschien zat in de nieuwe Ferrari-vloer die men sinds de GP van Frankrijk in gebruik had.

"Het was cruciaal om bevestiging te krijgen dat we de goede kant op gingen. Zodra je je dan begint af te vragen of dat wel zo is, dan moet je dapper genoeg zijn om te zeggen: 'Oke, we moeten beter begrijpen hoe we ervoor staan en niet zomaar door blijven gaan in dezelfde richting'."

"Je kan het vergelijken met verdwaald zijn. Het laatste wat je dan moet doen is gewoon doorgaan en zeggen 'we zien wel wat er gebeurt'. Nee, nee, nee, dan moet je stoppen en op de kaart kijken", aldus de engineer van het team uit Maranello.

Ferrari 'stopte'

En dat is precies wat Ferrari volgens Clear deed. "Je kan misschien stellen dat dat ons in de races na de zomerstop kostbare performance heeft gekost, maar het zou onverstandig zijn om dat niet te doen. Je moet altijd naar de toekomst kijken."

"Je mag niet vergeten dat je er altijd bovenop moet zitten, zeker als het aankomt op de weg die je qua ontwikkeling bent ingeslagen. Daarom zijn we gestopt en hebben we 'naar de kaart' gekeken. Gelukkig hebben we weten te bevestigen dat we de goede kant op zijn gegaan", aldus de Brit, die van mening is dat de performance van Ferrari in Suzuka daar het bewijs van is.

"Onze auto werkt en het bewijs is er. We hadden verwacht dat Red Bull heel sterk zou zijn in Suzuka, want Spa is een vergelijkbaar circuit en daar kregen we een oorwassing. We waren daarom heel blij om zo dicht op Red Bull te zitten en we waren zelfs gefrustreerd dat we niet op pole stonden", aldus Clear.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull gaan Mercedes de genadeklap uitdelen

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de GP van de Verenigde Staten, waar Max Verstappen en Red Bull de genadeklap uit kunnen delen aan Mercedes (en Ferrari). Beluister 'm hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Verenigde Staten 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct