De problemen bij Ferrari en de door een Ferrari-motor aangedreven bolides zijn nog niet helemaal. Sterker nog, er komen andere problemen aan het licht. Twee weken geleden in Oostenrijk plofte de motor van Carlos Sainz, maar voorafgaand aan de GP van Frankrijk onthult hij een ander probleem bij Ferrari.
Het probleem is te merken bij de racestarts van de Italiaanse renstal. Van een uitvalbeurt zal het niet komen, maar de Scuderia kan de eerste meters niet aanvallen en moet eerder 'overleven', om vervolgens pas na de eerste bocht écht te kunnen racen. "We hebben een probleem op onze auto ontdekt, dit jaar, waardoor we geen start kunnen uitvoeren zoals we vorig jaar deden", bevestigt de Spanjaard aan onder andere RacingNews365.
"We weten waar het probleem ligt, we spreken er alleen iet vaak over. Het is niet zo dat we elke start ineens terugvallen of iets dergelijks, maar het zijn waarschijnlijk niet de beste starts die we kunnen uitvoeren met deze auto. Hopelijk gaat het beter gedurende het jaar en volgend jaar."
Ook Alfa Romeo meldt een probleem
Bij Alfa Romeo, afnemer van de Ferrari-motoren, ziet men nog een probleem. Ook hier gaat het mis bij de start van de race, zo legt Valtteri Bottas uit in Frankrijk. "We werken als team goed samen met Ferrari, want er is een probleem wat niet helemaal bij Sauber ligt. Er zijn ook wat issues van Ferrari, al komt het een beetje van beide kanten."
De Finse coureur legt uit dat de koppeling niet naar behoren werkt, waardoor er zelfs posities worden verloren. Bij Alfa Romeo krijgen ze dit weekend een nieuwe koppeling om het probleem op te lossen. "We gaan ze in de vrije trainingen voor het eerst gebruiken, maar het is iets waar Ferrari al een hele tijd mee bezig is. Nu hebben we eindelijk wat nieuwe onderdelen voor de koppeling, dus dat zouden de oscillaties moeten voorkomen."
Het probleem is aanzienlijk, zo legt Bottas uit. "Het is best een groot nadeel. We verliezen posities bij de start, gemiddeld gezien, en dat is niet goed omdat het middenveld al zo krap op elkaar zit. Als je dan ergens achter valt en er twintig ronden achter vastzit, dan maakt het je leven niet makkelijker."
Ook interessant:
Verstappen moet afrekenen met sterker Ferrari
Zelfs al wint Ferrari in Frankrijk, dan nog ligt Verstappen vóór. De vraag of men niet gewoon teamorders in het leven moet gaan roepen, lijkt dan ook gerechtvaardigd. Jullie gaven jullie mening al, maar hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk erover?