Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari onthult oorzaak van hardnekkig pitstopprobleem

Ferrari maakt niet bepaald het beste seizoen door in haar historie en dus heeft het team genoeg punten waarop het volgend seizoen kan verbeteren. Eén daarvan heeft niet zoveel met de auto te maken, namelijk de pitstops. Die verlopen niet altijd even soepel bij de Italiaanse renstal.

Als het op pitstops aankomt, is er één team verreweg het snelste: Red Bull. Van de tien snelste pitstops die dit seizoen zijn uitgevoerd in de Formule 1, waren er negen van het Oostenrijkse team. De renstal van Max Verstappen is ook het team dat als enige pitstops van onder de twee seconden wist te noteren dit seizoen. Het mag dan ook niet verrassend zijn dat Red Bull bovenaan het 'pitstop-kampioenschap' staat. Ferrari daarentegen is ook in die rangschikking niet in de bovenste regionen te vinden. De Italianen zijn gemiddeld genomen het achtste team als het om de snelste stops gaat. Dat wil Ferrari voor volgend seizoen dan ook verbeteren. 22% van de Ferrari-pitstops duurt langer dan drieënhalve seconde. Daar is echter een reden voor, zo vertelt Diego Ioverno, de Vehicle Operation Engineer van het Italiaanse team. "Het klopt dat het aantal stops die langer dan drieënhalve seconde duren te groot is, maar de meerderheid van die lange pitstops kan gelinkt worden aan een specifiek probleem", zo legt Ioverno uit. "Vaak had dat namelijk te maken met een probleem met de wielmoer. De schroefdraad is niet sterk genoeg en daardoor is de wielmoer een aantal keer gestript. Dat is een betrouwbaarheidsprobleem waar we hard aan werken om volgend jaar te verbeteren." Het probleem zorgt er tegelijkertijd voor dat de crew de stops minder goed uitvoert, ook als de betrouwbaarheidsproblemen niet optreden. "Wanneer de jongens voelen dat er een component is dat het risico op een slome pitstop met zich meebrengt, dan heeft dat een negatieve invloed op de hele procedure. Kijk maar naar het feit dat de gemiddelde tijd voor een goede pitstop bij ons zo'n 2,73 seconden is. Er is dus genoeg ruimte voor verbetering." Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje