Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari opent 'heel groot' onderzoek naar bandenproblemen

In Frankrijk zakte Ferrari tijdens de race compleet door het ijs, omdat de banden veel sneller sleten dan die van de andere teams om hen heen. Na afloop van het raceweekend aldaar zijn de Italianen dan ook op een heel groot onderzoek uitgegaan.

Zowel Carlos Sainz als Charles Leclerc startte de Grand Prix van Frankrijk afgelopen week in de top tien, maar uiteindelijk zakten ze allebei ver weg tot buiten de punten. Volgens de Spaanse Ferrari-coureur is het, gelukkig, waarschijnlijk een probleem dat niet elk weekend om de hoek zal komen kijken, zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "De race in Frankrijk is slechts een viertal dagen geleden, maar je kan je natuurlijk wel voorstellen dat wij heel verbaasd waren door de bandenproblemen. Tegelijkertijd weten we dat we in de nabije toekomst niet opnieuw dit soort slijtageproblemen zullen krijgen", aldus Sainz, die zag hoe Ferarri na het weekend meteen bovenop de situatie dook. "Het is interessant om te zien hoe zo'n grote organisatie meteen een plan lanceert om erachter te komen wat er beter kan en hoe we dit probleem gaan oplossen. Ik ben erg betrokken geweest bij alle meetings en discussies om te zien hoe het in de toekomst beter kan. We hebben zeker een plan opgezet voor de korte, middellange en lange termijn." Het probleem zat 'm vooral in het feit dat in Frankrijk de voorbanden het het zwaarst te verduren hebben. Op de meeste circuits is het juist het achterste rubber dat onder de meeste druk staat. "Onze simulaties laten zien op welke circuits we het vooral lastig zullen hebben met de voorbanden en op welk circuit met de achterbanden. We wisten dat we het in Frankrijk misschien lastig zouden gaan hebben." Het probleem zal niet helemaal opgelost kunnen worden, maar wel neemt Ferrari maatregelen om de problemen in de toekomst te verminderen. "Het probleem zal niet snel op te lossen zijn, maar we kunnen we alvast beginnen met het leren over de problemen. We moeten gaan experimenteren met verschillende set-ups, verschillende configuraties, zodat we de problemen op zijn minst binnen de perken kunnen houden. We hebben al een heel groot onderzoek gelanceerd voor de middellange en lange termijn, om zo het probleem in de fabriek op te kunnen lossen."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"