Afgelopen weekend publiceerde RacingNews365 een uitgebreide analyse van het nieuwe chassis dat Red Bull gebouwd heeft. Grote vraag is echter of Red Bull er al mee heeft gereden. Het team van Max Verstappen zelf beweert bij hoog en bij laag dat het pas in Singapore geïntroduceerd gaat worden, maar de dominante performance op Spa-Francorchamps deed menigeen vermoeden dat het nieuwe chassis al in gebruik werd genomen. Als Ferrari-teambaas Mattia Binotto ten overstaan van onder andere deze website gevraagd wordt of het überhaupt mogelijk is om in tijden van een budgetcap een nieuw en lichter chassis te introduceren, geeft hij een duidelijk antwoord. "Ik heb zelf geen zicht op wat zij doen, of ze een lichter chassis hebben of niet. Maar het budgetplafond is altijd een punt van zorg. Naast technische en sportieve reglementen hebben we ook te maken met een financieel reglement en ook dat kan verschillen teweegbrengen tussen de teams, puur door hoe die reglementen geïnterpreteerd worden." "We hebben een sterke FIA nodig die hier bovenop zit, want anders zijn die regels niet eerlijk en gelijk voor iedereen. Maar ik kan zoals ik al zei niet oordelen over het lichtere chassis van Red Bull en of ze het wel of niet hebben, maar ik weet wel dat Ferrari dat vanwege de budgetcap niet zou kunnen."
Ferrari zou niet kunnen wat Red Bull zou hebben gedaan
"Ik zou hoogst verbaasd zijn als een ander team daar wel toe in staat blijkt te zijn", vervolgt de Italiaan. "En als dat wel het geval is, dan komen we terug bij de reglementen: "Zijn die eerlijk genoeg? Zien die gelijk genoeg voor iedereen? En wordt het voldoende gemonitord?" "Dit zijn grote vraagtekens. De regels zijn nog erg nieuw en worden maar door een gering aantal mensen gecontroleerd, dus dat moet met het oog op de toekomst wel verbeterd worden. Het zou namelijk een kwalijke zaak zijn als het kampioenschap bepaald wordt door financiële reglementen en niet door een technologische strijd."
Meest gelezen