Mocht je het nog niet hebben meegekregen: Red Bull moet 7 miljoen dollar boete betalen, krijgt 10 procent minder tijd in de windtunnel en mag 10 procent minder CFD-simulaties draaien. Dat vanwege het overtreden van het budgetplafond in 2021. Een straf die ze volgens teambaas Christian Horner een kwart tot een halve seconde rondetijd gaat kosten. Bij Ferrari is men niet blij met de hoogte van de straf. Die is namelijk niet hoog genoeg, zo vertelt Sportief Directeur Laurent Mekies voor de camera van Sky Italia . "We hebben de afgelopen weken vaak genoeg gezegd wat je allemaal kan doen met een half miljoen meer geld, of een miljoen, of twee miljoen, of drie miljoen. Twee miljoen is een significante som en wij hebben al meermaals onze mening laten horen over dit onderwerp." "Wij van Ferrari zijn van mening dat dit (hoeveel Red Bull boven het budgetplafond uitkwam in 2021, red.) een paar tienden rondetijd waard kan zijn, dus het is makkelijk te begrijpen dat het een serieuze impact kan hebben op de uitkomst van races en misschien zelfs een kampioenschap."
Ferrari: "Deze straf maakt dat niet goed"
De straf die Red Bull nu heeft gekregen, maakt dat voordeel dat het team bij het overtreden van het budgetplafond heeft opgedaan volgens Ferrari niet goed. "We zijn niet blij met de straf. We snappen niet hoe een vermindering van 10% aerodynamische testtijd gelijk staat aan de gewonnen rondetijd die we eerder hebben genoemd." "Bovendien zorgt dit voor een ander probleem, aangezien de boete niet in mindering wordt gebracht op het budgetplafond. Het effect daarvan is dat het team het geld anders kan besteden. Het geld dat het team niet uit kan geven aan de windtunnel, omdat het 10% minder testtijd heeft, kunnen ze in totale vrijheid uitgeven, aan bijvoorbeeld het verminderen van het gewicht van de auto." "Daarom maken wij ons zorgen en vrezen we dat het effect van de straf zeer beperkt zal blijven", aldus Mekies, die zich er wel bij neerlegt. "We hebben ook weinig andere keus. We moeten nu verdergaan en het is van groot belang dat we niet weer tot oktober van het volgende jaar moeten wachten op uitsluitsel over de financiële cijfers. We zullen de FIA zo veel mogelijk proberen te steunen", zo sluit de Fransman af.
Meest gelezen