Het afgelopen weekend toonde het circuit van Baku een duidelijk stap voor de SF-23, die nu in staat is om, tenminste in één kwalificatieronde, prestaties neer te zetten die vergelijkbaar zijn met die van de Red Bull RB19. Dat was wel anders wat betref het racetempo, zeker met volle tanks. Voor Ferrari was er aan het eind van de race enerzijds tevredenheid over de eerste podiumplaats van het seizoen, maar tegelijkertijd was er ook een zekere spijt over de minder dan perfecte afstelling, niet geholpen door slechts één vrije training op vrijdag. Bij het afstellen van de auto was gekozen voor een setup die de coureurs in staat stelde heel precies in te sturen, maar met enkele aanpassingen meer had men ook meer kunnen doen tegen bandenslijtage, wat in werkelijkheid de grootste achilleshiel van de auto is. Met deze overtuiging en met de komst van enkele aerodynamische vernieuwingen die voor dit weekend in Miami zijn gepland en die Fred Vasseur na de race in Bakoe heeft bevestigd, gaat Ferrari de race in Florida in om de status van tweede team achter Red Bull definitief op te eisen. Artikel gaat verder onder afbeelding.
Het klopt dat Aston Martin in Bakoe geen goede balans voor de auto heeft gevonden, wat de prestaties van de AMR23 negatief heeft beïnvloed, maar het circuit van Miami zou in die zin beter geschikt moeten zijn voor de bolide van Fernando Alonso en Lance Stroll. Niettemin zouden de ontwikkelingen die op de SF-23 worden doorgevoerd, voornamelijk rond de diffuser, functioneel kunnen zijn voor een betere balans. Daarnaast komt Ferrari met een nieuwe achtervleugel, waarbij men teruggrijpt naar één draagsteun (zie hieronder). De nieuwe diffuser (zie hierboven) was eigenlijk al op tijd klaar voor Bakoe, maar werd niet geïntroduceerd vanwege de unieke kenmerken van het circuit van Azerbeidzjan. De nieuwe versie zou minder last moeten hebben van wisselende rijhoogten. Het is echter ook goed om te vermelden dat er een Miami een nieuwe asfaltlaag is neergelegd die minder ruw is dan voorheen, wat voor minder slijtage van de banden moeten zorgen. De SF-23 zou dus, ondanks de minder gunstige baanligging in vergelijking met Bakoe, de positieve trend in termen van prestaties van de huidige wagen voortzetten, vóórdat de Scuderia in Imola een omvangrijk updatepakket introduceert. Het rijgedrag van de SF-23 is voorspelbaarder geworden dan in Bahrein en Saoedi-Arabië. Dat is belangrijk omdat het niet alleen meer vertrouwen geeft in de voorkant van de auto, wat cruciaal is om tot het uiterste te gaan, maar ook omdat het helpt om de richtingen te verifiëren die zijn ingeslagen met betrekking tot de aerodynamica en de ophangingen.
Meest gelezen