Van de Ferrari van dit seizoen weten we dat zowel de motor als het chassis heel veel te wensen over laat. Op Silverstone heb je beiden nodig om hard te gaan, maar als beide aspecten niet kloppen, zet je dan in op topsnelheid of toch op iets meer downforce uit je matige pakket? Ferrari leek op de vrijdag in Silverstone voor topsnelheid te gaan, getuige de vlakke dwarselementen op de achtervleugel. Men reed met een welhaast Monza-achtige configuratie. Hij benoemt het niet als zodanig, maar Charles Leclerc sprak na afloop wel over een 'radicale benadering' van de downforce levels: "Dat leek zich in kwalificatietrim uit te betalen, maar op racepace waren we er ontzettend mee aan het worstelen." Ferrari moet aan de bak met het oog op de race, want anders wordt het een lastig verhaal, weet Leclerc: "De balans was echt niet goed en het was dan ook heel moeilijk om geen fouten te maken. We moeten echt iets verbeteren, anders wordt de race een enorme opgave." Teamgenoot Sebastian Vettel kende overigens een nog mindere dag. Een probleem met de intercooler hield hem gedurende de hele eerste vrije training aan de kant, in de middag verloor hij veel tijd door een probleem met zijn pedalen: "De dag werd flink verstoord, maar morgen zal de rust wel terugkeren. Ik hoop dat het team nog wat weet te vinden, maar ook de baan zal anders zijn, dus we gaan zien wat er gebeurt", aldus de Duitser ten overstaan van onder andere RacingNews365 . Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen